Odpowiedzi na pytanie, dlaczego każdy związek nie musi kończyć się "happy endem", szukają bohaterowie podcastu Radio Wave z serii The Breakup. W nim, wykorzystując ścieżki dźwiękowe "z życia" jednej pary i ich wspólne refleksje na temat rozstania, doświadczamy serii punktów zwrotnych i codziennych chwil, które sprawiają, że myślimy również o naszych związkach. I rozstaniach.
Już w pierwszym odcinku fabularnego podcastu Rozstanie, w którym zaczynamy voyeurystycznie śledzić życie zwyczajnej młodej pary, pada kluczowe zdanie: "Czasami coś po prostu nie wychodzi". Denisa i Honza spotykają się w nietypowym miejscu - na mistrzostwach bunny hop. To pierwsze spotkanie przeżywamy razem z nimi, ale najpierw to oni wprowadzają nas w cały wątek fabularny. Po raz pierwszy słyszymy ich na spotkaniu po rozstaniu, na którym podsumowują swój dziesięcioletni związek.
Pierwotny pomysł serialu opierał się na improwizacji aktorskiej. Zespół twórców stopniowo znalazł sposób na okiełznanie czystej improwizacji.
Forma serii podcastów podąża za treścią i nie jest celem samym w sobie. Musimy dowiedzieć się, o co tak naprawdę chodzi Honzie i Denisie. Są więc nie tylko naturalnym nośnikiem narracyjnym całego dzieła, ale też tematem i katalizatorem różnych życiowych kryzysów oraz zazwyczaj miłych i intymnych chwil pary.
Nie wiemy dokładnie, kiedy i dlaczego Denise decyduje się na wykorzystanie prywatnych nagrań z życia swojego i partnera w swojej pracy, ponieważ pierwsze nagranie, które słyszymy, pochodzi ze wspomnianego konkursu bunny hop, a to spory przeskok od nagrywania hopu do nagrywania własnego życia. Wydarzenia pomiędzy nagraniami, które nakreślają codzienne i napięte chwile i mogą wywoływać wspomnienia podobnych sytuacji, są tutaj równie istotne, jak same nagrania. Nie musimy znać całej historii w szczegółach; zamiast tego możemy spróbować odgadnąć, co się stało, dlaczego bohaterowie zachowali się tak, jak się zachowali i znaleźć własny klucz interpretacyjny do ich relacji.
W tym właśnie Dismissal sprawdza się znakomicie - nie tylko przywołuje własne wspomnienia słuchacza, ale także zmusza go do zastanowienia się nad tym, czego nie słyszy w oparciu o własne doświadczenia.
Jak w życiu
Pierwotny pomysł serialu opierał się na improwizacji aktorów. Zespół twórców stopniowo znalazł sposób na okiełznanie czystej improwizacji - autor i reżyser Šimon Holý wyznaczył ważne momenty, które chciał przeżyć z parą. Uwzględnił te, które są uważane za kluczowe w każdym zwykłym związku: poznawanie się, wspólne zamieszkanie, miesiąc miodowy, kryzys. Następnie kazał aktorom Denisie Barešovej i Janowi Nedbalowi zaimprowizować je, a następnie wspólnie zrewidować tekst, aby dopracować fabułę. Oczywiście nawet w ostatecznej wersji, którą słyszymy, elementy improwizacji pozostają, ale są mocniej zakotwiczone.
Brzmi to jak całkiem odświeżająca metoda i może być również kluczem dla scenarzystów do stworzenia czegoś, z czym widzowie / słuchacze mogą się utożsamić, co w jakiś sposób naturalnie przechodzi od razu do sedna i dostaje się pod skórę. W końcu nie ma znaczenia, czy należymy do podobnej bańki społecznej jak główni bohaterowie. Wszyscy znamy momenty intymnych rozmów, chwile po seksie lub kłótnie wynikające z znalezienia się między 20 a 30 rokiem życia. W ten sposób serialowi udaje się ożywić nasze osobiste uczucia związane z przeszłymi związkami i rozstaniami.
Seria podcastów prowadzi nas przez delikatne terytorium dojrzewania razem i osobno. Każdy z bohaterów "dorasta" w nieco innym środowisku, z innymi ambicjami. Starają się być dla siebie wsparciem, ale jednocześnie zatracają się w sobie i w sobie nawzajem. Oboje potrafią być egoistyczni - co pewnie wszyscy znamy - ale też kochający. I często nie mają pojęcia.
Co by było, gdybyśmy mieli dziecko?
Jest taka kwestia w serialu, o której myślę dość często. "Myślę, że gdybyśmy nie mieli dziecka, nie zerwalibyśmy" - mówi Denise w refleksji po rozstaniu. Para udowadnia, że rodzicielstwo nie musi cementować związku, co więcej w momentach, w których już widać na nim wyraźne pęknięcia. Co więcej, nie dowiadujemy się, jak dokładnie było w przypadku tej pary, czy dziecko było wspólną decyzją, desperacką próbą przezwyciężenia kryzysu, czy dziełem przypadku. Wszystkie wydarzenia stopniowo prowadzą jednak do jasnego zakończenia. Od pewnego momentu po prostu wiemy, że cokolwiek dzieje się między parą, przybliża ich do rozstania.
Czy zatem sześć odcinków serialu, łącznie godzina i czterdzieści minut, pogrąży nas w beznadziejnej depresji? Absolutnie nie. Warsztat Radio Wave stworzył mądrą refleksję na temat związków z ludzką twarzą, nie stroniąc od tematów takich jak związki na odległość, granice prywatności, dwie kariery w jednym małżeństwie i pułapki rodzicielstwa. Niezależnie od tego, czy odnajdujesz się w rozmowach, czy też z różnych powodów irytują cię bohaterowie, będziesz słuchać dalej, aby przeżyć ich związek i rozstanie. I prawdopodobnie przez wiele dni będziesz rozmyślać o swoich własnych związkach i wszystkich spełnionych i niespełnionych ambicjach życiowych.
Scenariusz: Šimon Holý, Denisa Barešová, Jan Nedbal
Wszystkie artykuły autorki/autora