Co jest potrzebne do prowadzenia udanego biznesu? Pięć kobiet, które założyły i prowadzą popularne restauracje i sklepy, opowiada o swoich biznesach, że to znacznie więcej niż tylko opłacalny biznesplan i dobra analiza rynku. Bez pasji i ideałów trudno byłoby im to wszystko osiągnąć.
"Po sześciu latach pracy w korporacji, gdzie codziennie siedzieliśmy za komputerem i pogrążaliśmy się w naszej kreatywności, zdecydowaliśmy, że musimy zrobić coś na własną rękę" - mówi Tra My Nguyen, współzałożycielka Chilli & Lime, azjatyckiej restauracji w praskiej dzielnicy Vinohrady. Hana Průšová, która prowadzi sklep Vína srdcem, również przeniosła się z dużych organizacji do branży detalicznej. "Spędziłam kilka lat na stanowiskach kierowniczych w dużych instytucjach. Jednak praca ta nie była dla mnie satysfakcjonująca. Zawsze bardziej skłaniałam się ku biznesowi, w którym można zobaczyć efekty swojej pracy" - wyjaśnia bizneswoman, dla której wino było najpierw hobby, zanim stało się źródłem utrzymania.
Biznes, który ma sens
"Pragnienie posiadania czegoś własnego, bycia niezależnym i robienia czegoś, co ma sens i wpływ" - mówi Líba Drdáková, współzałożycielka sklepu Pure District, zapytana o to, co stało za rozpoczęciem jej działalności. Dla Blanki Otrubovej, właścicielki brneńskiego bistro z hawajską specjalnością poké, była to miłość do ryb i chęć stworzenia nowego rodzaju zdrowego i smacznego bistro. Sofia Kamyshan wykorzystała swoje ośmioletnie doświadczenie w pracy w branży florystycznej i założyła 99flowers, kwiaciarnię, która przestrzega zasad zrównoważonego rozwoju, od wyboru dostawców po papier pakowy.
Nigdy nie zaoferujemy naszym klientom niczego, czego sami nie używamy i co nie działa. Mamy nawet zastrzeżenie, że z nami nie musisz czytać składników, my czytamy je za Ciebie.
Wszystkie pięć kobiet-przedsiębiorców polecanych nam przez Wolt jako przykłady udanych biznesów założonych i prowadzonych przez kobiety postrzegają swoje firmy jako coś więcej niż tylko sposób na zarabianie na życie. Znaczenie tego, co robią, zamiłowanie do przedmiotu ich działalności lub zaangażowanie w przestrzeganie zasad etycznych są dla nich prawie tak samo ważne, jak wykonalny biznesplan.
"Nigdy nie zaoferujemy klientom niczego, czego sami nie używamy i co nie działa. Mamy nawet twierdzenie, że u nas nie musisz czytać składników, my czytamy je za Ciebie" - wyjaśnia Líba Drdáková. Założyła PURE DISTRICT wraz z farmaceutką Lucie Havlíkovą i jest dumna z ich ekskluzywnego produktu KOMBE - ekstraktu z żeń-szenia i suplementu diety, koreańskich kosmetyków organicznych Whamisa i innych marek, które spełniają ich rygorystyczne standardy jakości. "Na początku mieliśmy tylko sklep internetowy z KOMBE. Ale już po kilku miesiącach wiedzieliśmy, że potrzebujemy sklepu stacjonarnego, a kiedy już go mieliśmy, mogliśmy sobie pozwolić na sprzedaż większej ilości asortymentu. I tak narodziła się koncepcja PURE. Pure, ponieważ wraz z wiekiem chcemy być nie tylko piękni, ale i zdrowi. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, ile chemii wkładają w siebie poprzez swoją skórę" - kontynuuje Líba Drdáková.
Blanka Otrubová w swoim bistro Pokecz również chce zaoferować swoim klientom coś zdrowego, a jednocześnie bezpretensjonalnego i atrakcyjnego: "W dzisiejszych zabieganych czasach klienci oczekują szybkiego przygotowania, a jednocześnie zbilansowanego i zdrowego posiłku, który nie tylko dobrze wygląda, ale także świetnie smakuje. Kolorowe poké bowls to niekwestionowany hit gastronomiczny ostatnich czasów" - uważa.
Smak jest kluczem
"Kuchnia azjatycka jest częścią naszego życia i szkoda byłoby nie dzielić się nią z innymi" - mówi Tra My Nguyen. "Naszym celem jest poszerzenie horyzontów kuchni azjatyckiej i wprowadzenie nowych smaków dla naszych klientów". Ale dla niej osobiście tradycyjny smak kuchni azjatyckiej, do którego nawiązuje nazwa restauracji, jest również kluczowy. "Chcieliśmy odróżnić się od konwencjonalnych nazw miast takich jak Hanoi lub popularnego dania Pho, które można zobaczyć niemal wszędzie, więc nazwaliśmy restaurację od specyficznego smaku kuchni południowoazjatyckiej - kwaśnej limonki i ostrego chili. Nie możemy jeść bez połączenia tych dwóch składników" - śmieje się.
Hana Průšová również traktuje swoją działalność bardzo osobiście: "Mimo że istnieje wiele sklepów z winami, wierzymy, że nadal jesteśmy inni, zwłaszcza dlatego, że naprawdę sami wybieramy wszystkie wina od winiarzy. Dotyczy to również win włoskich, w przypadku których regularnie jeździmy do Włoch - zarówno do naszych stałych winiarzy, jak i w celu odkrywania nowych winnic i nowych odmian wina". Jak mówi, pozwala to Wines by Heart zaoferować klientom pewną wartość dodaną w sklepach, ponieważ znają szczegóły być może każdej oferowanej butelki.
To wymaga czasu. Może to być frustrujące, a ktoś może poddać się przedwcześnie. Ale mówię wszystkim początkującym przedsiębiorcom - trzymajcie się, bądźcie cierpliwi i dajcie z siebie wszystko.
Rozpoczęcie działalności gospodarczej jest zwykle trudne, a gdy start-up odniesie sukces, często jeszcze trudniej jest wytrwać. "Początki były ekscytujące", potwierdza Hana Průšová. "Możesz wierzyć, że jesteś najlepszym sklepem z winami, że masz najlepsze wina, że w końcu twoja miłość do wina oraz praca i serce, które w to wkładasz, muszą być natychmiast widoczne. Oczywiście, to wymaga czasu. Może to być frustrujące, a niektórzy mogą wcześnie się poddać. Ale mówię wszystkim początkującym przedsiębiorcom - trzymajcie się, bądźcie cierpliwi i dajcie z siebie wszystko. Klienci sami cię znajdą. A kiedy już cię znajdą, nie pozwól im odejść" - apeluje właściciel sklepów Wines by Heart.
"Naprawdę nie było łatwo wprowadzić zupełnie nową i prawie nieznaną koncepcję w mieście pełnym świetnych firm" - wspomina Blanka Otrubová, której bistro jest już uznanym biznesem w Brnie. "Współpraca z Wolt bardzo mi pomogła od samego początku. Nie utknęłam z niczym, ponieważ byłam gotowa wytrwać i stanąć na swoim. I polegałam na wspaniałych ludziach z Brna, którzy lubią próbować nowych rzeczy i są pomocni" - mówi z radością.
"Ponieważ mieliśmy już ośmioletnie doświadczenie w branży, zanim założyliśmy 99flowers, najtrudniejszą częścią była dla nas praca niezwiązana z kwiatami, ale z dostawą" - mówi Sofia Kamyshan. Jest to usługa florystyczna, co oznacza, że możesz subskrybować i otrzymywać bukiety do domu. "Za każdym razem dostarczamy inny bukiet, a wraz z nim inne doświadczenie. Zgodnie z przewodnikiem kwiatowym, który dostarczamy wraz z kwiatami, można je następnie samodzielnie ułożyć w wazonie w domu zgodnie z własnym gustem" - wyjaśnia Sofia oryginalną koncepcję. I to właśnie Wolt bardzo pomógł im w dostawie. "Widzimy, że czasami nawet nasi stali klienci wolą zamawiać kwiaty za pośrednictwem Wolt i śledzić swoje zamówienie online" - mówi.
"Za każdym sukcesem stoi przede wszystkim marzenie, a następnie dużo pracy i wiara w swoją wizję" - mówi Blanka Otrubová. Kluczowe było dla niej także miejsce, w którym zdecydowała się prowadzić biznes. "Brno to naprawdę wspaniałe miasto do prowadzenia biznesu i życia, jeśli bardzo się postarasz i włożysz w to serce, to ci to wynagrodzi". Lokalizacja restauracji może determinować sukces firmy na wiele sposobów. "Można by pomyśleć, że ideałem jest posiadanie dużego kapitału i otwarcie restauracji gdzieś w centrum" - zastanawia się założyciel Chilli & Lime, zlokalizowanej w Pradze na granicy Vinohrad i Zizkova. "Gdybyśmy mieli tak sprzyjające warunki, stracilibyśmy motywację, by starać się działać lepiej, co zdecydowanie było głównym czynnikiem sukcesu. Nasza firma znajduje się w nietypowej lokalizacji, nie mieliśmy aktywnego marketingu, a mimo to nasi klienci nas znaleźli. A co najważniejsze, wciąż do nas wracali. Polubili nas. Za tym wszystkim stoi uczciwe jedzenie" - mówi Tra My Nguyen.
"Można by pomyśleć, że w takim sklepie z winami chodzi o umieszczenie win w gablocie i postawienie obsługi za barem, ale nie zaszliby z tym daleko. Działamy w tym biznesie od dziesięciu lat i jeszcze nawet nie dotknęliśmy limitu. Zawsze jest coś do poprawienia, udoskonalenia, wprowadzenia. Dlatego mówię - nie spoczywaj na laurach" - zdradza sekret sukcesu Hana Průšová. "I, oczywiście, robić rzeczy w pełni. Ludzie będą wiedzieli, że robisz to z pasją i sercem, wyczują to, będą tym oddychać i oddadzą ci to". Najwyraźniej wina z sercem nie wzięły swojej nazwy na darmo.
"Przetrwaliśmy" pandemię, nie przestając gotować. To był jak każdy inny dzień.
"Pandemia była testem dla nas i dla innych firm. My, jako firma detaliczna, mieliśmy tę przewagę, że nasze sklepy były otwarte z zachowaniem pewnych środków ostrożności. Ale współpraca z Wolt przyniosła nam również wielu nowych klientów, ponieważ ludzie woleli pozostać w domu na własną odpowiedzialność. Dlatego też Wolt był świetnym rozwiązaniem dla nich i oczywiście dla nas w tym czasie. Ośmielę się powiedzieć, że był on naprawdę wielką pomocą podczas całej pandemii", właściciel sklepu z winami zastanawia się nad trudnym okresem.
"Bez Wolt nasz biznes albo by splajtował w czasie pandemii, albo bardzo trudno byłoby nam dotrzeć do klienta" - przekonuje Blanka z Pokecza. "W ten sposób praktycznie nie musieliśmy robić nic więcej, a firma przetrwała".
Pandemia ich nie powstrzymała
"Niezliczeni klienci znaleźli nas dzięki Wolt i za to jesteśmy wdzięczni" - mówi właścicielka Chilli & Lime. "Przetrwaliśmy pandemię, ponieważ nie przestaliśmy gotować. To był jak każdy inny dzień w pracy. Na szczęście dzięki Wolt mieliśmy bazę klientów, którzy nas wspierali, a dzięki Wolt nasze jedzenie łatwo do nich docierało" - uważa.
"Ubiegły rok był dla nas trudnym okresem, podobnie jak dla wszystkich" - przyznaje Sofia z 99flowers. "Farmy produkują teraz mniej kwiatów, a ceny rosną. Staramy się więc zachować równowagę i poświęcamy dużo czasu, aby wybrać najpiękniejsze i najciekawsze kwiaty na rynku dla naszych klientów, a jednocześnie w przystępnych cenach" - wyjaśnia. "Stworzyliśmy również gamę bukietów mono specjalnie dla Wolt, takich jak tulipany premium lub róże piwonii. Zawsze wybieramy niestandardowe rodzaje i odmiany kwiatów, aby bukiet wyglądał interesująco" - dodaje.
Líba Drdáková również pozytywnie ocenia partnerstwo z Wolt. "Współpraca jest wspaniała, bezproblemowa, szybka. Osobiście często korzystam z ich usług. Dzięki Wolt mamy nowych klientów i można powiedzieć, że różnią się oni od naszych dotychczasowych. Za pośrednictwem Wolt zajmują się bardziej szybkimi prezentami, ponieważ mamy ich wystarczająco dużo, nawet unisex. Sprzedajemy dużo KOMBE, zapachy do domu, nasze kolekcje i podstawową pielęgnację Whamisa. Ale mamy też stałych klientów, z którymi rozmawiałam osobiście i którzy lubią zamawiać coś i mieć towar w ciągu godziny. To wspaniałe" - chwali. Sukces przybiera różne formy. Dla tych przedsiębiorców sukces to nie tylko zarabianie pieniędzy, ale także możliwość włożenia serca w biznes. A kiedy ludzie to dostrzegają.
Ten artykuł został napisany we współpracy z naszym partnerem - Wolt.
Wszystkie artykuły autorki/autora