Czym w ogóle jest różnorodność? I w jaki sposób różnorodność doświadczeń życiowych osób różnej płci, orientacji, wieku i rasy przekłada się na miejsce pracy? Czy nacisk na różnorodność jest ustępstwem na rzecz tak zwanego dyktatu europejskiego, czy też inteligentnym podejściem, które ostatecznie przynosi korzyści jednostce, firmie i firmie jako całości? Pavlína Kalousová, dyrektor ds. relacji korporacyjnych i komunikacji w firmie Plzeňský prazdroj, jest aktywną promotorką różnorodności w kulturze firmy. Udane rozpowszechnienie Europejskiej Karty Różnorodności w Republice Czeskiej jest w dużej mierze jej zasługą.
Różnorodność to dość abstrakcyjna koncepcja, jak konkretnie pracujesz z nią w środowisku korporacyjnym?
Postrzegam różnorodność jako podejście do kultury firmy i społeczeństwa, które opiera się na otwartości i zdolności pracodawcy do prawdziwego angażowania i motywowania wszystkich pracowników oraz zapewniania im równych szans. Niezależnie od wieku, płci, statusu rodzinnego, orientacji seksualnej, narodowości itp. W Republice Czeskiej, gdzie rynek pracy jest nadal w przeważającej mierze tradycyjny, jest to dość fundamentalna zmiana. Kilka lat temu automatycznie wyobrażaliśmy sobie na przykład głównie mężczyzn jako dyrektorów generalnych; dziś sytuacja powoli się zmienia. Wynika to również z przełamywania barier, które do tej pory utrudniały rozwój kariery np. kobietom. Na przykład pomysł, że kobieta-matka z małymi dziećmi nie może pracować lub że mężczyzna nie może opiekować się dziećmi, był dla wielu nie do utrzymania.
Zwolennicy różnorodności twierdzą, że w rezultacie firma może na niej skorzystać. Czy masz podobne doświadczenia? W czym konkretnie pomógł ci nacisk na różnorodność? Jakie konkretne korzyści dostrzegasz w swojej firmie?
Firma, która opiera się na różnorodności i integracji, korzysta z możliwości przyciągania najlepszych talentów, wszyscy ludzie czują się zmotywowani, a różnorodne zespoły wnoszą nowe lub różne perspektywy i opinie. Ma to kluczowe znaczenie w czasach, gdy zmienia się społeczeństwo, a być może także nawyki konsumenckie. Sprawia to, że firmy te są bardziej wydajne, rentowne i reagują na trendy w dłuższej perspektywie.
Jestem też przykładem na to, że można połączyć pracę na najwyższym stanowisku kierowniczym z macierzyństwem, jeśli pracodawca jest otwarty. Ale każda kobieta, która tego chce, zasługuje na takie samo traktowanie.
Czy są jakieś wyzwania w tym obszarze? Jak widzisz przyszłość różnorodności? Czy świat kiedykolwiek będzie funkcjonował w taki sposób, że różnorodność w pracy nie będzie wymagała dodatkowej opieki, a ludzie wszystkich kolorów, płci i "liter" (LGBTQ+) będą pracować w naturalnej harmonii? Czy też różnorodność nadal będzie musiała być utrzymywana i pielęgnowana, tak jak ma to miejsce w przypadku demokracji i wolności?
Wierzę, że sposób, w jaki teraz patrzymy na różnorodność i potrzeba jej wdrażania zniknie za jakiś czas, ponieważ całe społeczeństwo ulegnie transformacji. Ale potrzeba wspierania różnych grup nie zniknie, ponieważ mają one różne potrzeby. Niestety, zmiana kulturowa jest tym, co często trwa najdłużej i jest najbardziej wrażliwym obszarem, ponieważ chcesz, aby ludzie, którzy dorastali we wzorcu kulturowym, zmienili go. A to często jest dla nich bardzo osobiste.
Około siedem lat temu zainicjowałem projekt Parents at Work, którego celem była zmiana sposobu, w jaki pracodawcy traktują rodziców. Opierał się on na historiach rodziców, zwłaszcza matek małych dzieci, które czuły, że po zajściu w ciążę przestały być wartościowe na rynku pracy. W ciągu siedmiu lat od tego czasu nastąpiła duża zmiana i wielu pracodawców przyłączyło się do tej inicjatywy, a ja również jestem przykładem, że można połączyć stanowisko kierownicze z macierzyństwem, jeśli pracodawca jest otwarty. Ale każda kobieta, która tego chce, zasługuje na takie samo podejście. I jest to zmiana ogólnospołeczna, która będzie wymagała ogólnospołecznej presji i ciągłego monitorowania, aby zobaczyć, czy się cofamy.
Maj, Miesiąc Różnorodności
Celem Europejskiego Miesiąca Różnorodności (EDM) jest zjednoczenie małych i dużych pracodawców, przedsiębiorstw prywatnych, władz publicznych i organizacji non-profit wokół wspólnego celu, jakim jest promowanie różnorodności w miejscu pracy i w całym społeczeństwie. Punktem kulminacyjnym Miesiąca Różnorodności jest Europejski Dzień Różnorodności obchodzony 27 maja, do którego co roku przyłącza się coraz więcej firm.
EMD stanowi wyjątkową okazję dla firm i instytucji do zaprezentowania swojego zaangażowania na rzecz większej różnorodności poprzez konferencje, warsztaty, szkolenia i kampanie na rzecz świadomości różnorodności.
W ramach Karty Różnorodności, projektu Komisji Europejskiej, pracodawcy zobowiązują się do zwiększenia różnorodności w firmach poprzez usuwanie barier związanych z wiekiem, rasą, pochodzeniem etnicznym, płcią i orientacją seksualną. Są oni zobowiązani do zapewnienia równowagi płci na stanowiskach kierowniczych, uczciwych warunków pracy dla pracowników LGBT+, elastycznej organizacji pracy i łatwego powrotu do pracy dla rodziców. W Republice Czeskiej gwarantem Karty Różnorodności jest organizacja Business for Society, która wraz z firmami reprezentowanymi w Karcie Różnorodności od siedmiu lat rozwija temat rodziców w pracy. Pod hasłem Mothers and Fathers Welcome zmieniają powszechne przekonanie, że rodzicielstwo kojarzy się wyłącznie z matkami.
Heroine jest partnerem medialnym Europejskiego Miesiąca Różnorodności.
Wszystkie artykuły autorki/autora