W Republice Czeskiej każdego roku do śmieci trafia prawie 830 000 ton żywności. Największymi marnotrawcami są gospodarstwa domowe, a następnie przemysł przetwórczy. Chociaż handel detaliczny znajduje się na drugim końcu spektrum, intensywnie zajmuje się tą kwestią. Na przykład Albert był pierwszą siecią, która wprowadziła pierwszy i unikalny sklep Zero Waste w Czechach.
W hipermarkecie Albert w praskich Novych Butovicach nie marnuje się żywność. Za koncepcją zero waste kryje się przemyślana układanka wielu działań. Wszystko zaczyna się od systemu zamówień, który jest kontrolowany przez sztuczną inteligencję i zapewnia, że klienci znajdą w sklepie dokładnie tyle towarów, ile chcą kupić. Następnie sklep realizuje kolejne kroki.
Odpowiedni klimat
Jedną z technologii stosowanych przez Alberta jest sucha para. Tworzy ona odpowiedni mikroklimat i sprawia, że owoce i warzywa dłużej zachowują świeżość.
Skrzynki ratunkowe
Jeśli owoce lub warzywa nie są już w 100% dobrej jakości, pracownicy przygotowują je w trzyfuntowe pudełka, które można znaleźć przy kasach za uczciwą cenę. Piekarze wykorzystują przejrzałe banany do wypieku chleba bananowego. Można go znaleźć w dziale piekarniczym.
Pomóż nie marnować
Pracownicy sklepów odgrywają ważną rolę w walce z marnotrawstwem. Dobrze wyszkolony personel ma ustalone codzienne procedury wystawiania żywności, uzupełniania jej lub przeceniania, gdy zbliża się data ważności. Klienci lubią niebiesko-żółte naklejki "Pomóż nam nie marnować". Mogą zaoszczędzić pieniądze i jednocześnie przyczynić się do zrównoważonego rozwoju.
Wszystkie artykuły autorki/autora