Serial The Crown jest ogromnym fenomenem w świecie anglosaskim. Saga telewizyjna, obejmująca panowanie królowej Elżbiety II od jej młodości do - w obecnej czwartej serii - późnych lat osiemdziesiątych, pod wieloma względami aspiruje do wysokiej jakości telewizji, a teraz przyciągnęła setki tysięcy widzów tylko dlatego, że księżna Diana w końcu weszła do obrazu. Co takiego jest w brytyjskiej rodzinie królewskiej, że tak nas fascynuje?
W trzecim tygodniu listopada pięciu znajomych niezależnie od siebie wysłało mi SMS-a z pytaniem, czy oglądam nowy sezon The Crown na Netflixie. Moi przyjaciele są różnorodni i zazwyczaj każdy z nas ogląda coś innego, więc chociaż przestałem oglądać The Crown po drugim sezonie, ponieważ byłem zirytowany, że obsada się zmieniła, a wspaniała Claire Foy w roli młodej Elżbiety zniknęła, zostałem wciągnięty. Nie tak często w dzisiejszych czasach kulturowej wszystkożerności wszyscy jesteśmy pochłonięci tą samą rzeczą w tym samym czasie (ostatnim razem nie mogliśmy pozbyć się Czarnobyla w ten sposób).
Dlaczego królowa Elżbieta? Podobnie jak wielu innych, zacząłem się zastanawiać. Pamiętam z dzieciństwa fascynację księżną Dianą i wiadomość o jej śmierci. Jednak kiedy książę Harry i Meghan wzięli narrację medialną w pełni w swoje ręce i zaczęli budować własną, całkowicie niearystokratyczną markę ze wszystkimi dodatkami, poczułem, że magia "royals" nieco się zużyła. Jak jednak sugeruje niezwykły sukces programu telewizyjnego, nawet ekskomunikowani książę i księżna Sussex nie zdołali wyrządzić żadnych znaczących szkód w aurze rodziny królewskiej, a legendarnie nieruchoma twarz Elżbiety może w końcu przeżyć nas wszystkich.
Podobnie jak wielu innych Czechów, mam ważny warunek wstępny do adorowania brytyjskiej rodziny królewskiej, a jest nim fascynacja wszystkim, co brytyjskie. Do tego kulturowo-geograficznego kanonu włączamy wszystko, od Jane Austen po Terry'ego Pratchetta, Monty Pythonów, Davida Bowiego po Spice Girls i Harry'ego Pottera, i karmimy go, wielokrotnie konsumując popularny brytyjski gatunek romansów, którego rosnące siwe włosy Hugh Granta i Colina Firtha tylko dodają mu atrakcyjności.
Rodzina królewska jest szczytem tej wyobrażonej "brytyjskości", którą kochamy i romantyzujemy bez końca. Uważamy, że istnienie świata, w którym ludzie z doskonałą wymową piją herbatę o piątej pośród okazałych domów, a następnie jeżdżą konno przez krajobraz zielonych wzgórz i mgły, jest pocieszające i staramy się nie myśleć o tym, że jest to przede wszystkim relikt okrutnie niesprawiedliwego systemu zbudowanego na skrajnym przywileju i wyzysku.
Legendarnie nudna osoba
Główny scenarzysta i autor serialu, Peter Morgan, przez wiele lat był czymś w rodzaju nieoficjalnego kronikarza rodziny Windsorów. Napisał między innymi scenariusz do wielokrotnie nagradzanego filmu Królowa z 2006 roku z Helen Mirren w roli głównej, a także sztukę teatralną Audience at the Queen's, która - z Ivą Janžurovą w roli Elżbiety - była wielkim hitem wśród czeskiej publiczności. Morgan sam zaoferował serial Netflixowi w 2013 roku i nic dziwnego, że gigant streamingowy wskoczył na niego. Miliony zainwestowane w serial prawdopodobnie zwróciły się wielokrotnie, a według najnowszych doniesień mają powstać dwie kolejne serie.
Jednak sam Morgan, w wywiadzie dla New York Times, być może najlepiej podsumował największą siłę i największą słabość serialu, mówiąc, że "woli prawdę od dokładności". Scenariusz balansuje na krawędzi wierności historycznym szczegółom, a żadna z fabuł nie jest całkowicie fikcyjna, ale jednocześnie wyraźnie przyjmuje wiele założeń i dramatyzuje rzeczy, które w rzeczywistości były znacznie nudniejsze.
Morgan prawdopodobnie nie miała wyboru. Jak zauważyło wielu brytyjskich dziennikarzy, królowa Elżbieta sama jest legendarnie nudną osobą, która przez dziesięciolecia swojego życia publicznego nigdy nie okazała ani jednej emocji ani nie wyraziła żadnej opinii. Wszystkie rozmowy między członkami rodziny królewskiej są zatem fikcyjne, podobnie jak fikcyjne są rozmowy odbywające się podczas cotygodniowych audiencji królowej z premierem lub premierem.
To właśnie spotkanie królowej i jej premierów stanowi do pewnego stopnia główną oś dramaturgiczną. Ramy serialu wyznaczają kadencje poszczególnych rządów: w pierwszych dwóch bohaterem jest Churchill, następnie Harold Wilson, a w czwartej serii Margaret Thatcher. Ta ostatnia, grana przez Gillian Anderson, jest momentami wręcz czarująca. Pytanie brzmi, jak daleko "prawda" jest tutaj od "dokładności". To samo tyczy się Winstona Churchilla, który ostatecznie przedstawiany jest jako pozytywny bohater i zbawca narodu, przyjaciel i sojusznik Elżbiety. Wzmianka o jego potwornie rasistowskich poglądach (by wspomnieć o jednym z wielu problemów) nie pasowała do scenariusza.
Większość wydarzeń obserwujemy z punktu widzenia Elżbiety, a serial jest dość przychylny jej motywacjom i działaniom. Choć często pokazuje jej chłód, niezdecydowanie i niezdolność do przeżywania tego, czego doświadcza większość ludzi, to ostatecznie szlifuje to wszystko do ludzkiej, chwytającej za serce i wzruszającej konkluzji. Wyjątkiem był prawdopodobnie najlepszy i zarazem najbardziej przerażający odcinek trzeciej serii, opowiadający o tragedii w Aberfan w Walii, gdzie hałda odpadów z kopalni pokryła część wioski, w tym szkołę. W tragedii zginęło prawie 200 dzieci, a scenariusz nie omieszkał przedstawić apatycznej, niezrozumiałej reakcji Elizabeth i całkowitego oderwania od rzeczywistości większości jej podwładnych.
Ale nieprzyjemny posmak ratują występy. Diana, grana przez nieznaną jeszcze aktorkę Emmę Corrin, jest niemal nie do odróżnienia od prawdziwej, a Josh O'Connor w roli Karola daje równie świetny występ (może z wyjątkiem tego, że jest nieco ładniejszy od prawdziwego młodego Karola). Mimika twarzy, gesty, pochylenie głowy, postawa, ton głosu, wszystko to zostało naśladowane niemal idealnie przez nich obu, podobnie jak przez wspomnianą wcześniej Gillian Anderson jako Margaret Thatcher.
Tobias Menzies jako książę Filip jest radością dla oka i zasługuje na uznanie, że z pewnością nie stara się być jednoznacznie pozytywny. Olivia Colman znajduje się w sytuacji nie do pozazdroszczenia, grając kogoś, kto również jest ikoną, ale nie ma znanego życia osobistego. Colman z honorem wciela się w rolę Elżbiety, choć z pewnością nie jest tak świetna jak Claire Foy, grająca młodą Elżbietę w dwóch pierwszych seriach. Z drugiej strony Helena Bonham-Carter, która zastąpiła Vanessę Kirby w roli księżniczki Małgorzaty, jest zabawna i wiarygodna w każdej minucie spędzonej na ekranie. Ogólnie rzecz biorąc, występy są zdecydowanie jedną z najmocniejszych stron całej serii, a obsada wyciąga głuche miejsca, które, pomimo całego dopracowania scenariusza i przemyślanej scenografii, zdecydowanie tam są. (Przez dobrą połowę trzeciej serii ktoś idzie korytarzami pałacu i rozbrzmiewa tylko echo jego kroków, chociaż widz rozumie, że życie w pałacu jest samotne po pierwszej takiej scenie).
Do obejrzenia, ale krytycznie
The Crown to w końcu przede wszystkim guilty pleasure. Widz nie może oderwać wzroku, choć jednocześnie w głębi duszy wie, że coś tu jest kompletnie nie tak. Jesteśmy zafascynowani historią jednej rodziny i jej niesamowitym przywilejem, poruszeni tym, jak ten przywilej powoduje cierpienie wszystkich jej członków i przeżywamy silne emocje z kimś, kto nie potrafiłby uronić łzy nad setką martwych dzieci. Oglądamy tę historię z zapartym tchem i czujemy, że to bajka z domieszką rzeczywistości, że oglądamy "prawdziwych bohaterów". Ale faktem jest, że w życiu rodziny królewskiej nie ma prawie nic prawdziwego - i znacznie mniej heroicznego, niż Korona chciałaby, abyśmy uwierzyli.
Tak więc, pomimo oszałamiającego budżetu, epickiej scenografii, nienagannych kostiumów i pierwszorzędnej gry aktorskiej, "The Crown" jest tak naprawdę zwykłą, choć niezwykle zabawną, operą mydlaną. Oczywiście nie ma nic złego w operach mydlanych. Ale gdy słodko-moralną romantyczną sagę tworzy się z życia prawdziwych ludzi, którzy dobrowolnie zrezygnowali z prawa do określania czegokolwiek, by przedstawić siebie, a jednocześnie ich decyzje, opinie i postawy miały i nadal mają wpływ na życie milionów ludzi, trzeba oglądać z dużą dozą krytycznego myślenia i dystansu.
Wszystkie artykuły autorki/autora