W Heroine jesteśmy nie tylko świadomi potrzeby zachowania publicznego charakteru czeskiej telewizji, ale wraz z sygnatariuszami listu otwartego do premiera uważamy, że dyskusja na temat czeskiej telewizji nie może być prowadzona wyłącznie na poziomie politycznym.
Podtym protestacyjnym hasłem z legendarnego czeskiego filmu Smoke, trzech byłych prominentnych producentów Czeskiej Telewizji postanowiło zwrócić się do członków Izby Poselskiej w sprawie jutrzejszych wyborów nowych członków Czeskiej Rady Telewizyjnej. W liście otwartym założyciel międzynarodowego festiwalu telewizyjnego Serial Killer) zwracają uwagę na fakt, że debata na temat czeskiej telewizji i służby publicznej obraca się niemal wyłącznie wokół programów informacyjnych. Na podstawie doświadczeń z ostatnich 30 lat można zauważyć, jak osoba dyrektora generalnego ma duży wpływ na treść całego programu CT i tworzenie ponadczasowych, kultowych tematów.
Na przykład koniec kadencji Ivo Mathé na stanowisku dyrektora generalnego w 1998 r. i późniejszy wieloletni zastój można opisać jako jeden z takich punktów zwrotnych.Jednym z kluczowych czynników nowoczesnej telewizji publicznej jest między innymi międzynarodowa konkurencyjność i udany eksport wysokiej jakości oryginalnych produkcji w obliczu pojawiającej się konkurencji ze strony globalnych graczy, takich jak Netflix, a wszystko to zdaniem sygnatariuszy jest obecnie zagrożone przez lokalne interesy polityczne.
W liście producenci wzywają Izbę Deputowanych do uważnego rozważenia wpływu zbliżających się wyborów członków Rady TK i odroczenia ich, argumentując, że sytuacja dotycząca nominacji i wyborów do rad medialnych jest nie do utrzymania w dłuższej perspektywie i zmiana tego systemu leży w interesie ogólnym.
Redakcja Heroine przyłącza się do apelu.
Panie Marszałku!
w najbliższych dniach odbędzie się kluczowe głosowanie nad nowymi członkami Rady TK.
Cała debata o telewizji publicznej w Izbie Poselskiej i Komitecie Wyborczym została karnie zredukowana do krytyki kilku programów informacyjnych i publicystycznych. Uważamy, że ważne jest, aby przypomnieć, że jest to tylko ułamek produkcji TK, której główna część poświęcona jest dramatom, filmom dokumentalnym, sztuce, transmisjom dla dzieci, sportowi i odkrywaniu świata. Nie jest to pole bitwy dla polityków.
Mówiąc najprościej, na dłuższą metę znaczenie i międzynarodowy prestiż CT nie są bardziej efemeryczne niż wczorajsze wiadomości i tak zwany tort ratingowy. Wraz z upływem trzech dekad można również prześledzić potencjalnie fundamentalną i niszczycielską rolę, jaką stanowisko prezesa CT i jego polityka kadrowa mogą mieć na produkcję telewizyjną i treści.
Wyjątkową erę po rewolucji w tworzeniu tak zwanej złotej puli można bez wątpienia opisać jako kadencję dyrektora generalnego Ivo Mathý'ego w latach 1993-1998. Przez 13 długich lat po 1998 r. i do 2011 r. Telewizja Czeska znajdowała się w okresie stagnacji treści z powodu złego zarządzania, nie tworząc stabilnego wsparcia dla produkcji wysokiej jakości, nie wychwytując talentów i systematycznie rozwijając kultowe, oryginalne lub unikalne tematy. W tym czasie programy CT nie zdobyły punktów w żadnych ważnych konkursach zagranicznych, a znane są przypadki odrzuconych lub zapomnianych tematów, które z powodzeniem zostały przejęte przez sektor prywatny - Płonący krzew, Okresní přebor czy Občan Havel.
Czeską telewizję pod kierownictwem Petra Dvořáka można bez wątpienia winić za szereg częściowych problemów w ostatnich latach, ale konsekwentna informacja zwrotna jest istotną częścią wysokiej jakości telewizji publicznej i jej rozwoju. Jest już pewne, że od czasu jego przybycia w 2012 roku, Czeskiej Telewizji udało się stworzyć szereg cenionych i kultowych programów, które widzowie będą nadal entuzjastycznie oglądać przez wiele lat. Jednym z przykładów jest serial Most!
Nowy kanał CT to również znaczące i ponadczasowe osiągnięcie :D. Warto również wspomnieć, że podobnie jak Ivo Mathé, Petr Dvořák jest częścią najwyższej prezydencji EBU - Europejskiej Unii Nadawców, która zrzesza wszystkie europejskie telewizje publiczne. Nie udało się to żadnemu z ich następców ani poprzedników. To nie przypadek, że obaj wprowadzili producencki system produkcji, który daje większą swobodę twórcom, co jest podstawowym warunkiem wysokiej jakości treści.
Obserwowanie wyborów nowych członków Rady TK to zawsze męka dla ekspertów i ekspertów. Z żelazną regularnością u bram Izby pozostają niezależne i krytyczne osobowości zdolne dostrzec prawdziwą naturę problemów i rozwoju czeskiej telewizji.
Tegoroczne nominacje Komisji Wyborczej na stanowiska nowych członków Rady CT osiągnęły absurdalne rozmiary i są tak niepokojące, że zdecydowaliśmy się zwrócić do Państwa w formie listu otwartego.
Uważamy, że w niegodnym zestrzeleniu wiadomości CT i osoby Dyrektora Generalnego zapomniano o ważniejszej rzeczy. Kandydaci powinni wybrać następnego dyrektora lub dyrektorkę Czeskiej Telewizji, uznając odważną osobę i wizjonera, wyrazistą osobowość zdolną do skutecznego zarządzania i promowania różnorodności w nadawaniu, ale także uczynienia z wysokiej jakości czeskiej produkcji pożądanego towaru eksportowego. Kastrowanie Czeskiej Telewizji poprzez instalowanie lojalnego dyrektora bez wiedzy i wglądu oznacza utratę ogromnej szansy na zwiększenie znaczenia czeskiej produkcji telewizyjnej w czasie, gdy świat wreszcie zaczyna odkrywać wysokiej jakości produkcję telewizyjną z całej Europy Wschodniej wraz z falą głównych globalnych graczy, takich jak Netflix, Amazon i Apple.
Wierzymy, że w przyszłości rady mediów zostaną naprawione i odpolitycznione, a przynajmniej wybierane w sposób przejrzysty, a kompetencje w zakresie nominacji i gwarancji zostaną przekazane Komisji Nauki, Edukacji, Kultury, Młodzieży i Sportu.
Szanowny Panie Babiš, w związku z powyższym prosimy o rozważenie, czy możliwe jest poparcie odroczenia wyborów członków Rady TK i ponowne przeanalizowanie całego procesu nominacji i jego jakości. Zdajemy sobie sprawę, że rola Komisji Wyborczej jako gwaranta odpowiedniej jakości przekładanych kandydatów jest mocno zakorzeniona w Regulaminie PS, zgodnie z § 46a ustawy nr 95/1995 Sb. i nie może być zmieniona w dającej się przewidzieć przyszłości. Uważamy jednak, że ta metoda wyboru osób bezpośrednio odpowiedzialnych za przyszły kierunek i poziom TK jest obiektywnie nie do utrzymania i może spowodować śmiertelne i długoterminowe szkody dla całej służby publicznej.
Dziękujemy za uwagę i chęć spojrzenia na Telewizję Czeską w wyższej rozdzielczości, a także w kontekście międzynarodowym.
Čestmír Kopecký były producent Czeskiej Telewizji w latach 1991-1998 i 2013-2015
Jan Štern były producent Telewizji Czeskiej w latach 1993-1998, 2000-2006, 2012-2018 Kamila Zlatušková była producentka Telewizji Czeskiej w latach 2012-2016
Wszystkie artykuły autorki/autora