We współczesnym czeskim kinie nie jest prawdą, że o świecie opowiadają wyłącznie starsi mężczyźni. Już w najbliższy piątek rozpocznie się Finale Plzeň, czyli pokaz nowych rodzimych filmów. Wybraliśmy z programu filmy, na które czekamy z niecierpliwością ze względu na ich obiecującą tematykę lub nazwiska twórców.
O zwycięzcach sekcji konkursowych zadecyduje oczywiście jury, a my wybraliśmy naszych faworytów spośród filmów fabularnych i dokumentalnych walczących o nagrodę Złotego Zimorodka.
Granice miłości: seks, związki i eksperymenty
Seksualność i różne formy intymnych relacji to częsty temat Heroine. Dlatego zainteresował nas ten dramat o związkach w reżyserii Tomasza Wińskiego, oparty na scenariuszu współtworzonym przez Hanę Vagnerovą, która gra jedną z głównych ról. "Film jest ciekawym spojrzeniem na niekonwencjonalne relacje współczesnych ludzi, gdzie związki poliamoryczne i poligamiczne są coraz częstszą ucieczką od rutyny tradycyjnych związków" - mówi Peter Badač, dyrektor programowy festiwalu. Film, który zdobył już nagrodę FIPRESCI na festiwalu w Karlowych Warach, zostanie pokazany w Pilznie w konkursie głównym filmów fabularnych. W kinach Granice miłości będzie można oglądać od 3 listopada.
Buko: Starzejąca się kobieta i nowe życiowe wyzwanie
W tej nowej komedii reżyserka i scenarzystka Alice Nellis powraca do tematu relacji rodzinnych, który eksplorowała w swoich wczesnych filmach Ene bene i The Trip. Tematem Buko jest, jak mówi jeden z bohaterów, "stary koń cyrkowy i szalona matka". "Opowiada historię Jarmili, która po śmierci męża musi odnaleźć nowy sens życia. Albo pogodzi się z jego stratą i w spokoju poczeka na swój koniec, albo postanowi coś zmienić. Koń Buko, odziedziczony po zmarłym mężu, wniesie to do jej życia" - mówi Peter Badač. Buko pojawi się w Pilznie 29 września.
107 Matek: Macierzyństwo w więzieniu
Macierzyństwo niesie ze sobą różnego rodzaju wyzwania. Słowacki reżyser Petr Kerekes skupił się na portrecie macierzyństwa w niegościnnych warunkach ukraińskiego więzienia. Oparł go na prawdziwych historiach skazanych kobiet i porusza się między dokumentem a fikcją. "Film opowiada historię Lesi, która zostaje skazana na siedem lat więzienia, gdzie zachodzi w ciążę. Jej dziecko rodzi się w więzieniu, a Lesja może je zobaczyć tylko raz na jakiś czas w oddzielnej części więzienia. Jeśli nie znajdzie dla niego domu przed jego trzecimi urodzinami, państwo umieści go w placówce opiekuńczej" - wyjaśnia fabułę filmu dyrektor programowy festiwalu. O filmie można również przeczytać w wywiadzie z reżyserem.
Ofiara: Poszukiwanie prawdy w podzielonym społeczeństwie
Kolejna matka w roli głównej. Tym razem Ukrainka samotnie wychowująca syna. Kiedy 14-letni Igor zostaje zaatakowany i pobity, kobieta bierze sprawę w swoje ręce i wpada w pułapkę podzielonego społeczeństwa. Dyrektor programowy Peter Badac postrzega film jako "mocną historię kobiety, która w pewnym momencie musi przyznać, że popełniła błąd, że nie ufała własnemu osądowi i że musi wziąć odpowiedzialność za wszystko".
Poza konkursem głównym znalazły się dwa wybitne filmy młodych "czechosłowackich" twórców, którzy podjęli podobny temat - tajemnicy i zjawisk nadprzyrodzonych w naszym życiu, ale każdy z zupełnie innej strony.
I wtedy przyszła miłość: matka, córka i biznes Ezo
Šimon Holý, który w zeszłym roku zachwycił filmem Mirrors in the Dark, opowiada historię matki, która w towarzystwie dorosłej córki szuka szczęścia i odpowiedzi na palące pytania u wróżki. Czyniąc to, odkrywa coś na temat swoich problematycznych relacji z otoczeniem, córką i samą sobą. "Film bardzo wiernie przedstawia relację matki i córki, które są na różnych etapach życia, ale jednocześnie ich życie jest pod pewnymi względami podobne i obie tak naprawdę próbują zrobić to samo - znaleźć miłość swojego życia i żyć szczęśliwie" - zastanawia się Peter Badač, szef programu festiwalu. Odtwórczynie głównych ról - Pavla Tomicová, Sara Venclovská, Tereza Hofová i Eliška Soukupová - improwizowały pod okiem reżysera Holý'ego, a tym samym są również autorkami scenariusza.
Samotne życie jest bezlitosne dla kobiet
Tereza Nvotová, wyrazista twórczyni filmowa, nie boi się mocnych tematów. Jej film Dirt z 2017 roku skupiał się na gwałcie, podczas gdy Bright Night opowiada historię Charlotte, która powraca do swojej rodzinnej wioski po latach nieobecności, co jest okazją dla reżyserki, która jest również współautorką scenariusza, do zbadania tematów uprzedzeń, mrocznych tajemnic i granic tego, co jest uważane za normalne, alternatywne lub niedopuszczalne dla kobiet. "Mieszkańcy wioski widzą w niej osobę, która sprowadziła klątwę na ich życie, zaczynają dziać się niewytłumaczalne rzeczy. Wioska zaczyna obwiniać Charlotte o wszystko, a ona musi ich przekonać, że to nie jej przybycie, ale ich sposób życia jest odpowiedzialny za ich klątwę" - mówi Peter Badač.
35. edycja festiwalu filmowego Finale Pilsen rozpocznie się 23 września i potrwa do 28 września.
Heroine jest partnerem medialnym 35. edycji Finale Pilsen.
Wszystkie artykuły autorki/autora