Rynek środków wspomagających miesiączkowanie rozrósł się. Nawet alternatywy, które były stygmatyzowane zaledwie kilka lat temu, weszły do głównego nurtu. Zarówno klimat, jak i szaha otwartego mówienia o miesiączce wpłynęły na to, jak miesiączkujemy.
Tydzień temu pisałam o rewolucji w przedstawianiu menstruacji w mediach, zwłaszcza w reklamach, oraz o zmianie postrzegania menstruacji w społeczeństwie:
Why Talk About Menstruation. Publicznie i głośno
Stopniowe przełamywanie menstruacyjnego tabu i wstydu przynosi pozytywne rezultaty. Jednym z nich jest to, że ludzie zaczynają mówić o ekonomicznym i ekologicznym kontekście miesiączki.
Podczas gdy duże marki o ugruntowanej pozycji mają swój udział w ogólnej "świadomości menstruacyjnej", świadomość ekologiczna i marketing ekologiczny są nadal bardziej domeną nowych firm.
W naszym ostatnim artykule poświęciliśmy już sporo miejsca marce Thinx, która wdarła się na amerykański rynek majtek menstruacyjnych. Oprócz wygody - mają one pomieścić trzy razy więcej płynu niż zwykły tampon, dzięki czemu wystarczają na cały dzień podczas lekkich i średnich miesiączek - oferują swoim użytkowniczkom jeszcze jedno dobre uczucie: piorą się i mogą być używane wielokrotnie. Tak więc radykalnie zmniejszają ilość odpadów. A pamiętajmy, że konwencjonalne środki menstruacyjne składają się w dziewięćdziesięciu procentach z plastiku, nie wspominając o ich opakowaniach.
Thinx próbował innych produktów, takich jak bio-tampony lub specjalne podpaski odpowiednie do seksu menstruacyjnego - świetny pomysł, ale drogi w produkcji, według większości opinii klientów - ale rynek miał swój sposób, a sklep internetowy został tylko z aplikatorami tamponów wielokrotnego użytku - gadżetem, który jest szeroko rozpowszechniony, zwłaszcza w anglo-amerykańskiej części świata - oprócz szerokiej gamy majtek wszystkich krojów, materiałów i kolorów, w tym funkcjonalnej bielizny do ćwiczeń.
Ulga w bólu
Kateřina Rydlová, studentka Czeskiego Uniwersytetu Technicznego, testuje projekt specjalnego body, które w dolnej części brzucha przeplecione jest srebrnymi włóknami, przewodzącymi ciepło i regulującymi temperaturę. Termoregulacja ma zapobiegać przeziębieniom i napinaniu mięśni dna miednicy oraz skurczom związanym z PMS i bolesnym miesiączkowaniem, a także ogólnym przeziębieniom wrażliwych dróg moczowych.
Podatek od menstruacji
Ale oczywiście przechodzimy na alternatywy nie tylko ze względu na naszą troskę o zdrowie planety, ale także o nasze własne zdrowie. Mamy więc ekologiczne organiczne tampony, podpaski, majtki i kubeczki. Różne certyfikaty mają na celu zapewnienie minimalnego ryzyka dla użytkownika, certyfikowane tampony nie są wybielane ostrymi chemikaliami chlorowymi, barwniki i perfumy nie są dodawane, masz możliwość znalezienia kompostowalnych środków pomocniczych ...
Oczywiście wyższa cena przemawia na niekorzyść jednorazowych organicznych tamponów i podpasek. Oczywiście alternatywy wielokrotnego użytku są bardziej przystępne cenowo. Ale menstruacja nie jest dla nikogo darmowa i w tym kontekście kwestia opodatkowania środków menstruacyjnych jest interesująca.
W Unii Europejskiej istnieje możliwość obniżenia podatku od wartości dodanej na produkty higieny osobistej do maksymalnie pięciu procent. Niektóre kraje skorzystały z tej możliwości, ale nie wszystkie - przegląd opodatkowania można znaleźć na stronie internetowej organizacji non-profit Civio. Na przykład w Irlandii w ogóle nie opodatkowują leków menstruacyjnych, wprowadzili zerowy podatek jeszcze zanim UE zadeklarowała minimalny podatek VAT w wysokości pięciu procent, więc mają wyjątek. W niektórych krajach towary drogeryjne generalnie podlegają obniżonej stawce, ale wiele krajów, w tym Czechy, trzyma się stawki standardowej. Niemiecka grupa feministyczna The Female Company może zatem twierdzić, w hiperboli, że tampon jest dobrem luksusowym - jest opodatkowany standardową stawką 19 procent, podczas gdy kawior (wraz z innymi produktami spożywczymi) ma obniżoną stawkę siedmiu procent.
Wszystkie artykuły autorki/autora