Marketerka, mentorka, założycielka wspierającej społeczności dla kobiet zajmujących się marketingiem. Pavlína Louženská to dziewczyna, która wierzy, że wszystko można zmienić. W kolejnym odcinku podcastu Voice of Heroine porozmawiamy o startupach, modzie, feminizmie i fenomenie dick pics.
"Trudno mi przedstawić się jednym słowem" - przyznaje Pavlína Louženská w wywiadzie z Pavlem Houdkiem. "Moim marzeniem jest wejść pewnego dnia do pokoju i powiedzieć: Jestem Pavlina, naukowiec rakietowy, kropka. Ale to po prostu nie zadziała. Nie zrobiłam kariery, która istniała ponad dekadę temu". Pavlína Louženská ma bardzo szeroki zakres działalności. Jest dyrektorem marketingu, założycielką społeczności Girls in Marketing, która łączy, wspiera i edukuje tysiące kobiet, jest także mentorem dla startupów Google i aktywną publicystką. Gdyby naprawdę musiała przedstawić się w kilku słowach, nazwałaby siebie "projektantką zmian".
"Pomagam projektować zmiany. Nie jestem najlepszym marketerem, jakiego spotkasz, ani najlepszym mentorem, ale jestem kimś, kto może pomóc ci znaleźć historię, którą musisz opowiedzieć o sobie. Znaleźć potencjał, który pewnego dnia będziesz mieć - niezależnie od tego, czy jesteś startupem, dziewczyną czy kimkolwiek innym" - wyjaśnia.
Szanuję to, kim dziewczyny chcą być
Pierwotnie założyła Girls in Marketing, aby przyciągnąć więcej kobiet do ról przywódczych i na sceny. "Zdałam sobie sprawę, jak nadmuchana i egoistyczna była ta wizja. To była wizja stworzona dla mnie. Ale jest tu wiele dziewczyn, które nie podzielają mojego marzenia" - odkryła Pavlina. Przemyślała więc swój pomysł na wzmocnienie pozycji. Nadal stara się upewnić, że te dziewczyny, które chcą wejść do branży, mają lepsze możliwości. Nadal wierzy, że pierwszym krokiem jest edukacja i związana z nią pewność siebie, ale przyjmuje inne podejście.
Chciałbym być bardziej jak Zlatan. Chciałbym móc wejść do pokoju i powiedzieć: Jestem najlepszą rzeczą, jaka ci się kiedykolwiek przytrafiła.
"Teraz chciałbym, żeby dziewczyny miały wybór. Jeśli niektóre z nich chcą zostać w domu z dziećmi, proszę bardzo, nauczymy je reklamy PPC, aby mogły zarobić dodatkowe pieniądze. Nie chcę jednak, by była to ich jedyna opcja" - wyjaśnia. "Nie zmuszam ich już do zajmowania stanowisk kierowniczych. Staram się bardziej szanować to, kim są i kim chcą być".
Głos bohaterki jest słyszalny
Posłuchaj innych odcinków podcastu Voice of Heroine. Pavel Houdek przeprowadza wywiady z niesamowitymi kobietami, które zmieniają świat.
Adriana Cerna o sieciach
Rozmawiamy z rzeczniczką organizacji Ludzie w Potrzebie o nienawiści w mediach społecznościowych, fałszywych wiadomościach i sposobach przeciwdziałania atakom trolli.
Nieustraszona Šárka Kabátová
Dziennikarka udaje się z kamerą do chuliganów piłkarskich lub przeciwników kominiarek i opowiada o tym, jak myślą zwolennicy skrajnych poglądów.
Zdeterminowana Johanna Nejedlová
Wielokrotnie nagradzana aktywistka jest zaangażowana w zmianę postrzegania przemocy seksualnej przez społeczeństwo. Jak rozmawiać o seksie z dziećmi? Czy można wyrwać pochwę?
Otwarcie z ToyBox
Częścią jej historii życiowej jest przemoc, której doświadczyła jako dziecko, z którą radzi sobie na terapii.
Według niej to, czego dziewczyny potrzebują bardziej, nie tylko w marketingu, to być bardziej jak Zlatan. "Mam idola, którym jest piłkarz Zlatan Ibrahimovic. Uwielbiam jego zarozumiałość. Chciałbym, żebyśmy wszyscy byli trochę bardziej jak on. Chciałbym móc wejść do pokoju i powiedzieć - jestem najlepszą rzeczą, jaka ci się kiedykolwiek przytrafiła".
W biznesie Pavlina nadal uważa, że nawet bardzo zdolne kobiety nie doceniają siebie, nie ufają sobie i nie potrafią "sprzedać" swoich umiejętności i doświadczenia. "Wchodzisz do pokoju i mówisz - zajmuję się marketingiem. A potem dowiaduję się, że jesteś szefem marketingu w piętnastu krajach" - kręci głową.
Pavlina lubi nie tylko łączyć różne działania, ale także umieszczać rzeczy w kontekście. Zauważa na przykład, jak innowacje technologiczne odnoszą się do zjawisk kulturowych. "To nie przypadek, że Clubhouse wystartował podczas pandemii, kiedy jesteśmy sami w domu i potrzebujemy kontaktu z ludźmi" - zastanawia się. "Dick pics pojawiły się, gdy rozprzestrzeniły się smartfony, kiedy pojawiły się Tinder i Snapchat" - wylicza. To właśnie zjawisko wysyłania niezamówionych zdjęć penisów omawia na swoim blogu, a także w wywiadzie z Pavlem Houdkiem.
"Łatwo byłoby po prostu powiedzieć, że to obrzydliwe. Z drugiej strony, miło jest włączyć temat kobiecej seksualności do debaty" - zastanawia się Pavlína. Odkryła, że istnieją również zdjęcia waginy i widzi związek z upodmiotowieniem kobiet. "Myślę, że miło jest kochać swoje ciało, nie tylko oczy i piersi, ale także pochwę. I znowu wracamy do sprawy Zlatana" - śmieje się.
W jaki sposób epidemia samotności znajduje odzwierciedlenie w mediach społecznościowych i nowych technologiach? Jaka jest przyszłość zrównoważonej mody? Posłuchaj podcastu Voice of Heroine z Pavliną Louženską.
Podcast Voice of Heroine jest również dostępny na wszystkich popularnych platformach.
Wszystkie artykuły autorki/autora