TikTok jest często określany jako aplikacja dla dzieci i nastolatków. Dziś jednak ta wyprodukowana w Chinach aplikacja jest również używana przez marki takie jak Prada i Louis Vuitton, a popularni twórcy zajmowali miejsca w pierwszych rzędach na pokazach światowej sławy projektantów. Dlaczego Tik Tok jest tak atrakcyjną siecią społecznościową dla branży modowej?
Pod koniec 2019 roku 18-letni wówczas Noen Eubanks, który obecnie ma prawie 11 milionów fanów na TikTok, został twarzą francuskiego domu mody CELINE. W ciągu zaledwie roku od rozpoczęcia pracy w aplikacji jego filmy regularnie zdobywały około miliona serduszek i ponad 100 milionów wyświetleń. Oficjalna ścieżka dźwiękowa do pokazu kolekcji "The Dancing Kid" tej samej marki pochodzi od innego słynnego TikTokera występującego pod pseudonimem Tiagz. Jest on znany z remiksowania popularnych piosenek i może pochwalić się prawie czterema milionami obserwujących.
TikTok został również przyjęty przez inne marki modowe. Popularny włoski gigant modowy Dolce&Gabbana zdecydował się na współpracę z gwiazdą TikTok Chase Hudson, którą najczęściej można znaleźć pod pseudonimem Lil Huddy, oraz słynnym TikTokerem i Youtuberem Loren Gray. Razem mają ponad 80 milionów obserwujących. Ich koleżanka, CharliD'Amelio, zaledwie 16-letnia, która jako pierwsza w historii przekroczyła granicę 100 milionów obserwujących (i to w zaledwie półtora roku w aplikacji), siedziała w pierwszym rzędzie na pokazie mody Prady na początku 2020 roku. Jej przyjaciółka Addison Rae, lat 20, założyła własną markę kosmetyczną ITEM beauty i połączyła siły z domem mody Miu Miu. Addison jest śledzona przez prawie 80 milionów użytkowników na jej koncie TikTok.
Tik Tok już dawno przestał być aplikacją dla dzieci do dzielenia się piętnastosekundowymi tańcami, ale stał się platformą dla światowej sławy celebrytów, wyznaczając trendy i kultywując ewolucję swoich najbardziej lojalnych fanów - pokolenia Z.
Godzina dziennie
Aplikacja odnotowała obecnie ogromny wzrost liczby użytkowników ze względu na sytuację związaną z pandemią Covid19. Ludzie spędzają znacznie więcej czasu w domu, z ograniczonymi możliwościami rozrywki, a więc spędzają na TikTok kilka godzin dziennie. Nawet ci, którzy kiedyś byli zagorzałymi przeciwnikami TikTok. TikTok stał się najszybciej rozwijającą się i siódmą najczęściej używaną aplikacją na świecie, z ponad dwoma miliardami (!) pobrań przed jej uruchomieniem w 2016 roku.
Oczywiście jego wpływ i wartość marketingowa rosną wraz z nim. TikTok ma średnio 700 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, a liczba ta ma wzrosnąć do 1,2 miliarda w 2021 roku. Przeciętny użytkownik spędza 52 minuty dziennie przesuwając filmy lub tworząc własne treści, czyli tylko o minutę mniej niż przeciętny użytkownik spędza w konkurencyjnej sieci społecznościowej Instagram. Ponadto do 90% użytkowników TikTok korzysta z aplikacji codziennie. TikTok jest aktywnie używany przez 1,1 miliona czeskich mężczyzn i kobiet miesięcznie. Średnio spędzają na nim 69 minut dziennie, otwierając aplikację dwanaście razy w ciągu 24 godzin.
Najpopularniejsze są śmieszne filmy, które zgromadziły prawie 450 miliardów wyświetleń w całym okresie istnienia aplikacji. Popularne są również żarty lub filmy dotyczące fitnessu i zdrowego stylu życia. Tematy związane z modą znalazły się na szóstym miejscu z prawie 18 miliardami wyświetleń.
Ile można zarobić?
Sam TikTok płaci swoim twórcom od dwóch do trzech centów za każdy tysiąc wyświetleń. Oznacza to, że aby zarobić 30 dolarów, Twój film musiałby zostać obejrzany przez ponad milion osób. Dla twórców takich jak Addison Rae nie stanowi to problemu - jej filmy mają zazwyczaj od 20 do 30 milionów wyświetleń, ale nierzadko przekraczają granicę 200 milionów. Według magazynu Forbes jej dochód w 2020 roku wyniósł ponad pięć milionów dolarów, podczas gdy dochód jej koleżanki Charli był tylko o milion dolarów niższy.
Ponadto popularni twórcy często wydają własne towary lub zakładają własne marki kosmetyczne lub modowe. Podejmują też współpracę, zarówno na TikToku, jak i Instagramie, czy korzystają z platformy YouTube, gdzie również generują dodatkowe przychody z liczby wyświetleń.
Wróćmy do wspomnianej wcześniej współpracy między domem mody Prada a jedną z najbardziej znanych celebrytek TikTok, Charli D'Amelio. Charli udostępniła siedem filmów, w których nosiła wyłącznie ubrania Prady, oznaczając samą markę w pięciu z nich. Jej najbardziej udany post otrzymał 8,7 miliona serduszek, 134 200 udostępnień, 43 100 komentarzy i 75,6 miliona wyświetleń. To wskaźnik zaangażowania, o którym zdecydowana większość agencji marketingowych nie może nawet marzyć, pomimo skomplikowanych strategii i planów.
Sama treść jest często bardzo prosta i nie wymaga dodatkowej postprodukcji i edycji. Na TikTok można tworzyć filmy trwające do minuty, ale zdecydowana większość z nich ma zaledwie 15 sekund. Zazwyczaj jest to nieedytowany klip, który co najwyżej uzupełniany jest tekstem lub filtrem.
Fashion Week z salonu
Ale współpraca z TikTokerami to nie jedyny sposób, w jaki marki modowe korzystają z aplikacji. Podczas Lockdown aplikacja była gospodarzem #TikTokFashionMonth (od 10 września do 8 października 2020 r.), podczas którego użytkownicy mogli oglądać transmisje na żywo bezpośrednio z pokazów swoich ulubionych projektantów, dając im wyimaginowane miejsce w pierwszym rzędzie gigantów mody, takich jak Prada, Louis Vuitton i Yves Saint Laurent. Wcześniej ekskluzywne treści zostały w ten sposób udostępnione do konsumpcji w czasie rzeczywistym przez cały miliard użytkowników dzięki aplikacji.
Druga edycja TikTok Fashion Month odbyła się w marcu tego roku. "W pierwszej edycji daliśmy ludziom wyjątkowe doświadczenie mody z wygodnej kanapy. W tym roku chcieliśmy bardziej skupić się na różnorodności, czy to projektantów, twórców czy modeli. Chcieliśmy wykorzystać tę niezwykłą sytuację, której doświadcza teraz cały świat, aby promować bardziej inkluzywny sposób myślenia w branży modowej" - skomentowała nadchodzącą drugą edycję Cece Vu, która kieruje partnerstwami TikTok w zakresie mody i urody.
Kolejną ogromną korzyścią jest uproszczenie procesu poszukiwania nowych modelek - zamiast wyszukiwać nowe twarze, a następnie umawiać się na spotkania, wystarczy teraz przejrzeć zawartość profilu potencjalnej nowej modelki. Korzysta z tego m.in. agencja modelek IMG, która objęła swoim zasięgiem m.in. pasierbicę wiceprezydent USA Kamali Harris, Ellę Emhoff, czy córkę koszykarza Kobego Bryanta, Natalie Bryant. "Zaletą TikTok jest to, że większość treści jest nadal niefiltrowana i nieedytowana. To, w połączeniu z faktem, że większość treści to wideo, pomaga nam bardzo szybko stworzyć obraz osobowości użytkownika, jego zachowania, ruchu, zainteresowań i wartości" - wyjaśnia Jeni Rose, wiceprezes IMG. Oszczędzają również czas i pieniądze, które w przeciwnym razie wydaliby na rozwój portfolio i podróże na castingi".
Kardiganowa obsesja
To powiedziawszy, zabawne filmy są najbardziej popularne na Tiktok. Ale trendy są również popularne i zmieniają się szybciej na Tiktok niż na jakiejkolwiek innej platformie. Zawsze można je znaleźć pod jednym hashtagiem lub dźwiękiem. Marki modowe również nie pozostają tutaj w tyle - zdecydowanie warto wspomnieć o #GucciModelChallenge, w którym ludzie używali przedmiotów, które zwykle mają w domu, aby naśladować ekscentryczny styl dyrektora kreatywnego włoskiego domu mody Gucci, Alessandro Michele. Sama marka współpracowała następnie z wybranymi twórcami, którzy wzięli udział w wyzwaniu. Filmy były podobne, a użytkownicy naśladowali kultowy wygląd domu mody Dior.
Trend nie ominął również brytyjskiej marki JW Anderson, której kolorowy kardigan pokochało całe Pokolenie Z po tym, jak zobaczył go piosenkarz Harry Styles. Dosłownie cały świat chciał mieć podobny kardigan w domu, a ponieważ kosztuje on prawie 40 000 CZK, użytkownicy zaczęli szyć własne elementy inspirowane nim. Marka zauważyła ten trend i aby zmotywować jeszcze więcej osób do przyłączenia się do wyzwania, opublikowała wzór, który można wykorzystać do dokładnego odtworzenia kardiganu:
Co dalej?
Widać więc, że ogromny potencjał aplikacji TikTok zaczyna być dostrzegany przez zespoły marketingowe nawet najbardziej znanych domów mody i marek. A jeśli odpowiednio (tj. w sposób zgodny z ich wartościami i pasujący do ich ogólnej prezentacji) wybiorą influencera do współpracy lub wyzwanie, w którym chcą wziąć udział, to zdecydowanie działa. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwiększoną sprzedaż samych produktów, czy o fakt, że marki modowe pielęgnują nowe pokolenie potencjalnych przyszłych klientów za pośrednictwem popularnych kreacji. O ile kolejne tygodnie mody, jakie znaliśmy przed pandemią, nie są nigdzie w zasięgu wzroku, TikTok jest zdecydowanie jednym z głównych graczy w cyfryzacji i ewolucji całej branży modowej.
Wszystkie artykuły autorki/autora