Kilka dni temu w St. Martin rozpoczął się sezon młodego wina. Miłośnicy płynnych winogron czekają na nie z niecierpliwością każdego roku. Młode wina są pierwszymi posłańcami rocznika i dają wskazówkę, jak udany był on ogólnie. Tradycji dodają trendy typowe dla ery covid, a ludzie coraz częściej szukają młodych win również w Internecie.
Mianem "młodego wina" określa się wina sprzedawane w tym samym roku, w którym zebrano winogrona użyte do ich produkcji. Generalnie zaleca się, aby były one otwierane nie później niż w Wielkanoc, ponieważ nie nadają się do archiwizacji. Wina te charakteryzują się lekkością i świeżością, a dzięki niższej zawartości alkoholu są wysoce zdatne do picia. Każdego roku w Czechach sprzedaje się miliony butelek. Sprzedaż płynnych winogron coraz częściej przenosi się do Internetu. Powodem jest nie tylko pandemia, która oznacza, że winiarze nie mogą już polegać wyłącznie na sprzedaży w restauracjach. W ostatnich latach ludzie odkrywają kupowanie żywności w sklepach internetowych w wielkim stylu. Na przykład supermarket internetowy Rohlik.cz sprzedał w zeszłym roku 11 500 butelek St. Martin's i innych młodych win, najwięcej w listopadzie. W tym roku spodziewa się wzrostu sprzedaży o 50 procent.
Smak młodego wina jest zwykle owocowy i aromatyczny, a podczas konsumpcji można wyczuć lekką perlistość wynikającą z niedawno zakończonej fermentacji. Każdego roku wina te charakteryzują się innymi specyficznymi cechami. "W tym roku, na przykład, białe wina będą wyróżniać się charakterystycznymi aromatami i świeżością. Müller Thurgau będzie pachniał głównie owocami tropikalnymi, takimi jak kiwi i grejpfrut, biała brzoskwinia i agrest. Wczesny Veltliner będzie pachniał miodem, bananem i owocami ogrodowymi. Muscat z Moraw będzie pachniał i smakował mandarynkami, pomarańczami i kandyzowanymi owocami" - mówi Jaroslav Machovec, dyrektor Funduszu Winiarskiego Republiki Czeskiej, opisując tegoroczne zbiory młodych win. Według niego różowe wina będą miały podobny charakter do białych. Aromaty i smaki będą przypominać dojrzałe wiśnie, maliny, truskawki i granat.
Na Świętego Marcina
Wśród oferty krajowych młodych win wyróżniają się te z etykietą "Na św. Marcina", które zgodnie z tradycją otwierane są 11 listopada o godz. 11.00. Marka win St Martin's została zarejestrowana w 1995 roku, a od 2005 roku jest własnością Funduszu Winiarskiego. Wina te są degustowane przez certyfikowanych degustatorów przed wprowadzeniem ich na rynek i muszą spełniać kilka kryteriów. W przypadku win St Martin's dozwolone są tylko niektóre wczesne odmiany, które mają czas na dojrzewanie na tyle wcześnie, aby wyprodukować wino wysokiej jakości do 11 listopada. Wina muszą również przejść ocenę jakości i cech sensorycznych, takich jak kolor, aromat i smak. Ostatnim obowiązkiem winiarzy jest powstrzymanie się od sprzedaży win świętomarcińskich przed 11 listopada" - wyjaśnia Jaroslav Machovec. Uważa on, że wina świętomarcińskie są w stanie zaoferować klientom pewną gwarancję jakości dzięki ocenie profesjonalistów. Dodaje jednak, że jakość każdego wina zależy głównie od jego producenta. Tak więc na rynku pojawiają się młode wina od różnych winiarzy, które mogą być niższej jakości, ale także wyższej jakości niż Svatomartinská.
Potwierdza to Alena Herajnová, menedżer kategorii win i alkoholi mocnych w supermarkecie internetowym Rohlik.cz. "W przypadku win St. Martin's klient ma gwarancję jakości. Nie oznacza to jednak, że inne młode wina muszą być złe. To winiarz decyduje, czy wysłać wino do komisji klasyfikacyjnej" - wyjaśnia Herajnová, której zadaniem było wybranie pierwszych win oferowanych przez e-sklep w tym roku. Asortyment składa się z 39 młodych win St. Martin's i Beaujolais nouveau (etykieta dla młodych czerwonych win z Francji).
Każdego roku w samych Czechach sprzedaje się ponad dwa miliony butelek win St. Martin's. Według Jaroslava Machoveca, jego siła leży przede wszystkim w tradycji. "Tradycję Dnia Świętego Marcina można porównać do Wigilii Bożego Narodzenia. Prezent można otworzyć już 20 grudnia, nie trzeba go nawet ładnie zapakować i położyć pod choinką, to wciąż prezent i sprawi radość. Ale traci na tym magia świąt. Podobnie jest z otwieraniem wina St. Martin's", mówi.
Ale mówi, że młode wina nie są daleko w tyle za St. Martin's pod względem sprzedaży. Wine Fund nie ma dokładnego porównania liczby sprzedanych butelek, ale Machovec mówi, że młode wina zdecydowanie znalazły swoje miejsce na rynku w ostatnich latach. Niektórzy winiarze polegają na nich po prostu, aby zaoszczędzić sobie papierkowej roboty i komplikacji związanych z oceną wina przez komisję ekspertów.
Z pieczoną gęsią i słodkimi potrawami
Jednym z nich jest Vilém Kraus, który prowadzi rodzinną winiarnię niedaleko Mělníka. "Tradycyjnie produkujemy młode wino z odmian Müller Thurgau, Modrý Portugal i Solaris" - mówi, dodając jednocześnie, że w tym roku, ze względu na późniejszy okres dojrzewania, możliwe było wyprodukowanie młodego wina tylko z odmiany Solaris.
Rohlik pomaga rolnikom
W czerwcu tego roku supermarket internetowy Rohlík.cz uruchomił program wsparcia skierowany do drobnych rolników. Celem jest poprawa ich pozycji rynkowej i wsparcie ich produktów. Rolnicy i lokalni producenci, którzy spełniają standardy jakości, produkcji lub higieny, mogą wybrać wsparcie, którego potrzebują w ramach programu. Od prostej umowy po przyspieszone płatności, wsparcie marketingowe i inne usługi wsparcia. W ten sposób Rohlík współpracuje już z ponad 200 rolnikami i lokalnymi producentami. Na przykład ostatnio z winiarnią Kraus w Mělníku.
Rodzinna winnica Kraus zajmuje powierzchnię trzydziestu hektarów. Winnice położone są na łagodnych południowo-zachodnich zboczach i korzystają z korzystnego mikroklimatu rzeki Łaby. Rodzina Kraus zajmuje się produkcją wina od wczesnych lat dziewięćdziesiątych. Rocznie produkują 130 000 butelek, a dodatkowo sprzedają wino beczkowe ze stoczni. Ich główną chlubą są białe wina, które stanowią większość ich oferty.
"Proces produkcji młodych win nie różni się od innych, ale mają one pewne cechy, których należy przestrzegać podczas produkcji" - mówi winiarz. Zawartość cukru w młodym winie jakościowym powinna wynosić około 20 stopni CNM (czeski znormalizowany miernik moszczu), gdzie jeden stopień oznacza jeden kilogram cukru w stu litrach moszczu. Zawartość alkoholu powinna wynosić około 12 procent, a zawartość kwasów około 7 gramów na litr. "Rezultatem jest świeże wino, które dobrze komponuje się z gęsią świętomarcińską, ale także ze słodkimi deserami, takimi jak lokše lub buchty" - kontynuuje Kraus.
Z winem w internecie
Okres Covidii jest sprawdzianem dla winiarzy. W szczególności Krausowie doświadczyli problemów niemal natychmiast po nadejściu koronakryzysu. Zamknięcie restauracji i hoteli oznaczało odcięcie ich od większości dochodów. Duża część naszej sprzedaży pochodzi z restauracji i barów w Mělníku, Pradze i okolicach" - mówi Kraus. Tak więc, podobnie jak w przypadku większości czeskich winiarzy, zamknięcie obiektów gastronomicznych było największym problemem dla rodziny Kraus.
Ale sytuacja nie jest dużo lepsza teraz, gdy restauracja jest ponownie otwarta. "Ludzie wpadali do restauracji na lunch w przerwie na lunch i wypijali kieliszek wina do posiłku. To całkowicie zanikło. Krausowie postawili więc na sprzedaż bezpośrednią do klientów końcowych. "Winiarnia ma własny sklep internetowy, który zaczął radzić sobie całkiem dobrze podczas pandemii. Ludzie przyzwyczaili się do zakupów online i zaczynają kupować wino przez Internet" - mówi Kraus. Inni winiarze również to zauważają i również zaczynają przenosić swoją działalność do sieci.
Oprócz własnego sklepu internetowego, Krausowie zdecydowali się rozpocząć współpracę z Rohlik.cz. Są oni jednymi z ponad 200 rolników i lokalnych producentów, którzy współpracują z supermarketem internetowym w ramach projektu Rohlik Pomaga Rolnikom. "Obiecujemy dotrzeć do klientów, którzy nie mają czasu na zakupy lub szukanie win online. Może to być dla nich wygodny i szybki sposób na zamówienie wina do domu, a także artykułów spożywczych. Ponadto Rohlik pomaga nam również w promocji marketingowej" - mówi Kraus, który ma nadzieję, że przejście na sprzedaż do klienta końcowego będzie skutecznym sposobem na złagodzenie skutków kryzysu.
Z kolei Rohlík włącza produkty winiarni do swojej oferty zgodnie z zaleceniami Stowarzyszenia Sommelierów Republiki Czeskiej. Winiarnia produkuje wina o standardowej i długotrwałej jakości, które są uczciwe i bardzo przyjemne w piciu", mówi Ivo Dvořák, wiceprezes stowarzyszenia.
Zdalna degustacja
Martin Chlad, dyrektor Stowarzyszenia Producentów Wina, również widzi wyjście z kryzysu w zmianie nawyków sprzedażowych. "Okoliczności zmusiły nas bardziej niż kiedykolwiek do zastanowienia się nad tym, jakie wina i produkty chcemy wytwarzać, dla kogo i w jakiej cenie. I że musimy przemyśleć podróż wina do końca, tj. w jaki sposób opowiemy o nim światu i jakie kanały sprzedaży są najbardziej efektywne" - mówi. Jego zdaniem winiarze zareagowali bardzo elastycznie na zaistniałą sytuację.
Nie tylko sprzedaż, ale także degustacje młodych i innych win są obecnie oferowane online. Winiarze przygotowują specjalne pakiety degustacyjne w swoich sklepach internetowych, które klienci mogą zamówić do domu. Następnie ogłaszają konkretny dzień i godzinę, kiedy na ich stronie internetowej odbędzie się transmisja na żywo z degustacją prowadzoną przez sommelierów. Klienci oglądają transmisję i degustują wina z pakietu zgodnie z instrukcjami. Mogą cieszyć się degustacją w zaciszu własnego salonu.
Ten artykuł został napisany we współpracy z naszymi partnerami z Rohlik.cz.
Wszystkie artykuły autorki/autora