Azjatyckie piękno: za wspaniałą skórą Koreanek kryje się ciężka praca

Krása
Kateřina Matulová
| 18.9.2023
Azjatyckie piękno: za wspaniałą skórą Koreanek kryje się ciężka praca
Shutterstock

Kosmetyczne supermocarstwa i uznane globalne marki wyrosły w ostatniej dekadzie na nieoczekiwanych konkurentów. Koreańskie kosmetyki, które koncentrują się głównie na zdrowiu skóry, podchwyciły lub współtworzyły trend, który rządzi światem: od powierzchni do głębi, od kamuflażu do pielęgnacji.

Wstajemy rano i nakładamy makijaż. To rytuał milionów kobiet, a jeszcze nie tak dawno temu kosmetyki dekoracyjne miały całkowicie dominującą pozycję na rynku. Koreańskie kosmetyki powoli docierały do zachodnich konsumentów, początkowo celując w nastolatki dzięki uroczym, czasem kiczowatym opakowaniom. Ale trend nie zatrzymał się na tym, a teraz koreańska pielęgnacja skóry jest stałą częścią rutyny pielęgnacyjnej wielu europejskich i amerykańskich kobiet. Dlaczego? Jest bezprecedensowo skuteczna.

Globalny rynek kosmetyków szacowany jest na 532 miliardy dolarów. Koreański rynek kosmetyczny znajduje się w pierwszej dziesiątce największych, wyceniony na ponad 13 miliardów dolarów w 2019 roku. Koreańczycy - nie tylko kobiety, ale także mężczyźni - są przyzwyczajeni do dbania o swoją skórę od najmłodszych lat. Wbrew powszechnemu przekonaniu, że mają genetycznie wspaniałą skórę, w rzeczywistości jest odwrotnie; Koreańczycy cierpią z powodu bardziej szorstkiej skóry podatnej na niedoskonałości. Dlatego obsesja na punkcie pielęgnacji skóry opiera się przede wszystkim na zapobieganiu i potrzebie przestrzegania regularnej i przemyślanej rutyny. Znajduje to odzwierciedlenie w samej produkcji. Obsesja na punkcie skuteczności zmusza producentów do inwestowania znacznie więcej w badania i innowacje.

Kawaii!

W Japonii, Korei, Chinach, ale także w wielu krajach Azji Południowo-Wschodniej, kawaii to wielka rzecz. Japońskie słowo tłumaczy się jako słodki lub uroczy. Kultura kawaii obejmuje na przykład część komiksów manga, a jej doskonałym i znanym przedstawicielem na Zachodzie jest postać Hello Kitty. Wiele koreańskich produktów kosmetycznych jest również mniej lub bardziej pod wpływem tej kultury. Nie daj się więc przestraszyć kolorowym pudełkom - nawet jeśli wyglądają dziecinnie, zawierają produkty dla dorosłych. I nie krępuj się zamówić maseczki na twarz, która zamieni cię w pandę lub tygrysa na dwadzieścia minut, które masz dla siebie. To twoje 20 minut i kogo to obchodzi?

Skuteczność produktów kosmetycznych jest kluczem do sukcesu na rynku zachodnim, a tradycyjne marki z trudem za nim nadążają. W 2019 r. produkcja produktów pielęgnacyjnych osiągnęła 25 procent światowej produkcji kosmetyków. Kosmetyki dekoracyjne, które przez dziesięciolecia znajdowały się na szczycie list przebojów, są obecnie o ponad pięć procent w tyle. Korporacje kosmetyczne z Europy i Ameryki nie mogą przegapić zysków, które towarzyszą wzrostowi rynku produktów pielęgnacyjnych - nie tylko same wprowadzają innowacje, ale także wykupują udziały w koreańskich firmach, takich jak zakup przez Estée Lauder znanej koreańskiej marki Dr. Jart+.

Być może są to (nie)narodziny

Jednak prawdopodobnie nie ma sensu próbować w pełni przełożyć koreańskiej pielęgnacji urody na kontekst europejski. Oprócz predyspozycji genetycznych, świeża i nieskazitelna cera jest wymogiem kulturowym, a kobiety uczą się skomplikowanych rytuałów pielęgnacyjnych już od szóstego roku życia. Korea jest między innymi krajem, w którym chirurgiczne poprawianie wyglądu jest czymś normalnym. Szacuje się, że nawet jedna piąta wszystkich południowokoreańskich kobiet w wieku od 19 do 49 lat poddała się jakiemuś zabiegowi estetycznemu. Południowi Koreańczycy zajmują czwarte miejsce na świecie pod względem liczby zabiegów kosmetycznych na osobę.

Rzeczywiście, Koreę można również opisać jako kraj mający obsesję na punkcie sukcesu. Obciążenie pracą jest tam czasami, bez przesady, zabójcze, wymagające w szkole i stresujące. A perfekcyjny wygląd jest zarówno jednym z kluczy do sukcesu, jak i jego potwierdzeniem. Jednak koreański rytuał piękna - a może właśnie dlatego - działa również jako środek odstresowujący. Zasadniczo składa się z dziesięciu kroków, ale może być ich więcej (co oznacza powtarzanie niektórych z nich w innych wariantach). Skomplikowany i czasochłonny wieloetapowy zabieg, zwykle wykonywany dwa razy dziennie, może być prawdziwie uzdrawiającym, medytacyjnym rytuałem powrotu do siebie i zatrzymania się w gorączkowym dniu. Pomagają w tym liczne zioła używane w procesie produkcji, które mają właściwości aromaterapeutyczne.

Chiński znaczek

Zamożne Chiny kochają zachodnie towary. Ci, którzy chcą pokazać, że coś znaczą, kupują francuskie wina, włoskie jedzenie i torebki Vuitton. Niezależnie od tego, czy jest to snobizm, czy oznaka wyrafinowanego gustu, Chińczycy wiedzą, co jest fajne. Kiedy koreańskie kosmetyki importowane do Chin zaczęły doganiać francuskie w 2015 roku, był to wyraźny sygnał. Dziś Korea jest numerem jeden wśród importerów kosmetyków do Chin. Potraktuj to jako potwierdzenie, że koreańskie kosmetyki to wielka sprawa.

Koreański rytuał piękna

Rozbudowany rytuał obejmuje nawet szesnaście czynności, ale zazwyczaj opisywanych jest dziesięć. Nawet to sporo, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że są one powtarzane codziennie. Nie trzeba jednak od razu kupować dziesięciu produktów, a raczej zastanowić się nad ogólnym systemem pielęgnacji, który Koreanki udoskonaliły do tych dziesięciu kroków.

Celem jest maksymalne nawilżenie, które osiąga się poprzez nakładanie dobrze wchłanianych produktów. Dwa lub trzy kroki mogą wystarczyć - ale wtedy warto wykonywać je regularnie. Święta trójca to oczyszczanie, nawilżanie, ochrona przed słońcem.

  1. Demakijaż i oczyszczanie skóry

Domyślnym środkiem do demakijażu jest produkt na bazie oleju, który najlepiej rozpuszcza pozostałości makijażu i nagromadzone zanieczyszczenia.

  1. Oczyszczanie pianką

Na koniec oczyszczania skóry używana jest baza piankowa. Wyciąga ona pozostały brud i olej z poprzedniego kroku. Rano ponownie pomoże nam z tym, co nasza skóra wyprodukowała w ciągu nocy.

  1. Peeling

Stosowany raz lub dwa razy w tygodniu w zależności od wrażliwości skóry. Koreańskie kosmetyki najczęściej używają klasycznych peelingów - żelu z drobinkami kawy lub ryżu do złuszczania skóry, ale oferują również wybór łagodniejszych peelingów kwasowych.

  1. Tonik

Nie ma nic wspólnego z konwencjonalnymi tonikami. Po oczyszczeniu wrażliwa skóra potrzebuje ukojenia, wyrównania pH i "otwarcia", aby dobrze przyjąć kolejny etap pielęgnacji.

  1. Ampułki / esencje

Mało znana w naszym kraju technika utrzymania zdrowej skóry. Ampułki mają działanie hybrydowe: jak tonik i serum, co również pomaga komórkom skóry szybciej się regenerować.

  1. Serum

Emulsja zawierająca wysoce skoncentrowane substancje. Jest specjalnie opracowana, aby dobrze wchłaniać się w skórę i działać w jej głębszych warstwach. Dobrym pomysłem jest wybranie serum specjalnie dla danego typu skóry. Jest to jeden z najskuteczniejszych rodzajów produktów.

  1. Maseczka w płachcie

Dzięki maseczkom w płachcie, stosowanym dwa do trzech razy w tygodniu, możesz uzupełnić składniki odżywcze, których brakuje Twojej skórze. Dodatkowo, możesz usiąść i zrelaksować się przez dwadzieścia minut.

  1. Krem pod oczy

Skóra wokół oczu jest bardzo cienka i delikatna. Wymaga szczególnej pielęgnacji rano i wieczorem. Produkty przeznaczone do okolic oczu mają znacznie mniejsze cząsteczki - dzięki czemu łatwiej się wchłaniają. Powinny być tak delikatne i bezzapachowe, jak to tylko możliwe.

  1. Krem nawilżający na dzień i na noc

Doskonałym wykończeniem wszystkiego jest krem nawilżający. Nie tylko zamyka w sobie całą pielęgnację, której używaliśmy do tej pory, ale także chroni naszą skórę przed czynnikami zewnętrznymi, utrzymuje wilgoć i napina skórę. W rezultacie powstaje mniej zmarszczek, suchych plam i wyprysków.

  1. Błyszczyk UV

Ochrona przeciwsłoneczna jest absolutną koniecznością, aby uzyskać zdrową skórę. Koreanki stosują kremy UV codziennie, nawet jeśli w ogóle nie wychodzą z domu. Kup produkt z filtrem SPF wynoszącym co najmniej 30.

Jakie marki są sprzedawane w Czechach?

Dr. Jart+

Założona w 2004 roku marka kosmetyków do pielęgnacji skóry odzwierciedla swoją filozofię - jest skrótem od wyrażenia "doctor joins art", "medycyna spotyka się ze sztuką". Rezultatem tej "fuzji nauki dermatologicznej i designu" jest połączenie formuł bogatych w składniki aktywne z niepowtarzalnymi futurystycznymi opakowaniami.

W 2019 roku marka Dr. Jart+, w tym jej firma macierzysta, została przejęta przez konglomerat Estée Lauder. Do najlepiej sprzedających się produktów Dr. Jart+ należą kremy nawilżające z linii Ceramidin i Cicapair, "gumowe" maseczki do twarzy i kremy BB.

Nowością Dr. Jart+ jest Vital Hydra Solution™ Biome Water Cream. Ten nawilżający żel-krem z kwasem hialuronowym odświeża i nawilża skórę. W połączeniu z ujędrniającymi minerałami, które zwiększają zdolność skóry do zatrzymywania wilgoci, stymuluje produkcję kolagenu i promuje zdrowy mikrobiom skóry.

Sprzedawany przez Sephora, 50 ml za 990 Kč

Tonymoly

Marka Tonymoly narodziła się w 2006 roku w Seulu. Łącząc wysokiej jakości składniki z innowacyjną technologią, jest rozpoznawalna na całym świecie. Jest również rozpoznawalna dzięki unikalnym i niepowtarzalnym opakowaniom. Jednym z ich najpopularniejszych produktów jest całonocna maseczka: Panda's Dream White Sleeping Pack.

Sprzedawana przez Sephora, 50 g za 410 CZK

Cremorlab

Produkty zawierają wodę mineralną T.E.N™, która jest bogata w minerały (wapń, magnez, potas, wanad, selen, german). Analizy laboratoryjne wykazały, że substancje zawarte w postaci koloidalnych nanocząsteczek znacznie lepiej i szybciej wnikają w głębsze warstwy skóry, zapewniając tym samym skuteczniejszą pielęgnację.

Lider wśród kremów nawilżających Cremorlab, O2 Couture Hydra Intense Cream dostarcza skórze ekstremalną dawkę zmiękczenia i intensywnej ochrony. Minerały takie jak sód, potas, miedź i german wnikają w skórę wraz z wodą termalną i "blokują" wilgoć do 24 godzin.

Sprzedawany przez Fann, 50 ml za 1099 Kč

Whamisa

Wha-mi-sa, cztery kwiaty piękna. Grupa ekspertów z czterech dziedzin współpracowała nad badaniami i rozwojem tego wyjątkowego zabiegu upiększającego: botanicy, chemicy, dermatolodzy i eksperci od fermentacji. Whamisa wykorzystuje cztery kluczowe części rośliny: kwiat, korzeń, owoc i nasiono. Stanowią one podstawę wszystkich produktów.

Najlepiej sprzedającym się produktem jest olejek do demakijażu WHAMISA. Ten wysokiej jakości organiczny olejek delikatnie, ale skutecznie usuwa makijaż i głęboko oczyszcza pory. Stosowany jest w pierwszym etapie oczyszczania skóry. Jedwabista konsystencja produktu została osiągnięta dzięki zastosowaniu sfermentowanych olejków z orzechów włoskich, arganu i nasion jojoba.

Sprzedawany przez PureDistrict, 150 ml za 1105 Kč

Erborian

Motto tej koreańskiej marki to "piękna skóra dziś, lepsza skóra jutro". Natychmiastowa, widoczna poprawa i długotrwałe rezultaty. Produkty są więc często skrzyżowaniem kosmetyków dekoracyjnych i pielęgnacyjnych. Czerpią inspirację z roślin, ziół i owoców, które były używane przez koreańskich uzdrowicieli od wieków.

Najbardziej znanymi produktami są kremy BB i CC, takie jak BBCrèmeErborian, które oferują zarówno składniki pielęgnacyjne, jak i krycie, które nie tylko pomogą ujednolicić wygląd skóry, ale także ochronią ją przed czynnikami atmosferycznymi i słońcem.

Sprzedawany przez Marionnaud, 45 ml za 949 Kč

Secret Key

Od 2006 roku, kiedy marka po raz pierwszy weszła na rynek, znalazła się wśród wiodących azjatyckich firm kosmetycznych. Obecnie produkuje ponad pięć linii kosmetyków i stale opracowuje nowe produkty. Do jej najpopularniejszych produktów należą hydrożelowe płatki pod oczy, które nawilżają, wygładzają zmarszczki i eliminują opuchliznę. Plastry Secret Key - Gold Racoon sprawdzą się zarówno rano, jak i wieczorem.

Sprzedawane przez koreankosmetika.cz90 sztuk za 590 Kč

------------------------------------------------

Koreańskie kosmetyki oczami farmaceutki

PharmDr. Lucia Havlikova, Pure District

O co chodzi z idealną koreańską skórą?

Koreańczycy mają nieco inną skórę niż Europejczycy, jest ona na ogół bardziej szorstka i trwalsza. Mogą więc pozwolić sobie na nieco bardziej drastyczne produkty niż my. Koreańskie kosmetyki są bardzo skuteczne, ale trzeba ich używać rozsądnie. Z drugiej strony, prawdopodobnie nie możesz zbliżyć się do sposobu, w jaki przeciętny Koreańczyk obchodzi się z kosmetykami; dbają o swoją skórę tak bardzo, że noszą ze sobą kremy lub spraye przez cały czas i używają ich wiele razy dziennie. Nie mają pięknej skóry z natury, ale mogą ją stworzyć dzięki starannej pielęgnacji.

Jak trafiłaś do marki Whamisa?

Sama wolę kosmetyki naturalne od "chemicznych", ale musiałam przyznać, że nie są one zbyt skuteczne. Dzieje się tak również dlatego, że nawet jeśli są w nich wysokiej jakości ekstrakty z owoców czy ziół, to ich cząsteczki są tak duże, że nie mają szansy wniknąć w skórę po aplikacji. To jak próba przeciśnięcia pomarańczy przez dziurkę od klucza. To, co uderzyło mnie w Whamise, to fakt, że chociaż jest naturalny, jego producenci wymyślili, jak uczynić go bardziej skutecznym.

W jaki sposób?

Przede wszystkim jest to fermentacja. Ten prosty proces chemiczny powoduje, że duże cząsteczki są chemicznie "cięte", tj. stają się mniejsze, a tym samym lepiej przenikają przez skórę. Następnie wymyślili sposób na zastąpienie w kosmetykach wody, która choć jest podstawowym składnikiem, jest też tzw. formą życia - mogą w niej zacząć namnażać się bakterie. Odkryli, że równie dobrze lub nawet lepiej sprawdzają się soki warzywne i owocowe. Nie tylko w pełni zastępują wodę, ale same w sobie są naparami pełnymi substancji aktywnych.

Nadchodzi nowa Heroine!

Ten tekst ukazał się w numerze 2/2020. A co znajdziesz w nowym majowym numerze?

  • Wywiad z Marią Šabacką. Ekolog polarny specjalizuje się w mikrobiologii lodowców i spędza część roku w odległych stacjach arktycznych. Jak to jest żyć w izolacji i niegościnnym środowisku?
  • O małżeństwie. W dwóch uzupełniających się perspektywach, coach Iveta Clarke i terapeuta par Petr Kačena zastanawiają się nad instytucją małżeństwa. Ogólne stwierdzenia o potrzebie pracy nad związkiem nie działają. Jak konkretnie wzmocnić małżeństwo, by przetrwało?

  • Z wyjątkiem krwi. Jana Patočková w "The Big Menstrual Manual" jasno opisuje wszystkie alternatywne podejścia do procesu, przez który przechodzi połowa całej populacji, ale który wciąż wydaje się być czymś, o czym się szepcze.

  • Edukacja od "ego" do "eko". Psycholog Zuzana Krásová zastanawia się, w jaki sposób uczymy dzieci miłości do natury i dbania o nią.

  • Szafa szyta na miarę czy szafa kapsułowa. Czy możliwe jest stworzenie garderoby, która działa? Garderoby, która pasuje do Ciebie, nie nudzi Cię i nie jest pełna ubrań, których nie nosisz?

  • Kosmetyki z czystym sumieniem. Zrównoważony rozwój nie jest już luksusem, ale kryterium wyboru. Aby wiedzieć, co kupujemy, najpierw nauczmy się rozumieć słownictwo otaczające organiczne i etyczne piękno.

...i wiele więcej. Subskrybuj Heroine już dziś!

Dyskusja dot. artykułu

Nikt nie dodał jeszcze komentarza do dyskusji

Zostaw komentarz