Lato jest dla wszystkich. Tak można opisać inicjatywę uruchomioną w czwartek przez hiszpańskie Ministerstwo Równości. Skierowana głównie do kobiet, ma na celu przełamanie stereotypowych wyobrażeń o tym, jak powinno wyglądać odpowiednie "ciało plażowe", donosi brytyjski The Guardian. Kampania natychmiast stała się celem ostrej krytyki.
Pięć kobiet o różnych kolorach skóry, kształtach i wieku cieszy się dniem spędzonym na skąpanym w słońcu wybrzeżu na plakacie kampanii. Podczas gdy jedna z ilustrowanych ambasadorek wyzwania jest wyraźnie po mastektomii, pozostałe nie ukrywają włosów pod pachami ani naturalnego cellulitu. "Lato też jest nasze. Ciesz się nim jakkolwiek, gdziekolwiek i z kimkolwiek chcesz" - czytamy w odpowiednim haśle, wspieranym przez Hiszpański Instytut Kobiet.
Inni użytkownicy również znaleźli swoje podobieństwo na rysunku z plaży. Stwierdzili oni, że zespół odpowiedzialny za kampanię edytował również zdjęcia w sposób bezpośrednio sprzeczny z intencją kampanii: na przykład trzydziestodwuletnia modelka Sian Green-Lord miała wyretuszowaną protezę nogi, którą straciła w wypadku samochodowym. "Nie wiem nawet, co powiedzieć. To bardzo złe" - zauważyła Green-Lord.
"To niegrzeczne i nieuprzejme. Jestem zirytowany, ponieważ gdyby zapytali mnie wcześniej i mógłbym podjąć własną decyzję, prawdopodobnie odmówiłbym udziału w kampanii", Nicholas-Williams, który ma ponad 80 000 obserwujących na Instagramie, skomentował BBC niezwykły błąd hiszpańskich władz.
W ten sposób wysiłki ministerstwa na rzecz normalizacji ciał o różnych kształtach i rozmiarach zamiast promowania diet i interwencji kosmetycznych zakończyły się zatuszowaniem niepotrzebnych błędów popełnionych przez twórców. A szkoda. Pozostaje mieć nadzieję, że oryginalny pomysł zwiastuje przynajmniej społeczny krok w dobrym kierunku: wszyscy zasługujemy na to, by cieszyć się beztroskim, wolnym od uprzedzeń latem.
Wszystkie artykuły autorki/autora