Jak uczyć dzieci, by nie dały się nabrać na fałszywe wiadomości? Krytyczne myślenie jest kluczem, mówi ekspert ds. umiejętności korzystania z mediów

EdukacjaMediaSieci społecznościoweSzkoła
Umiejętność korzystania z mediów
Współpraca
Gabriela Knížková
| 16.1.2024
Jak uczyć dzieci, by nie dały się nabrać na fałszywe wiadomości? Krytyczne myślenie jest kluczem, mówi ekspert ds. umiejętności korzystania z mediów
Zdroj: Shutterstock

Czym są wartości informacyjne, jak przejawia się stronniczość mediów i co możemy zrobić, aby nie stać się ofiarami dezinformacji? Seria On Media, przygotowana przez People in Need przy wsparciu Fundacji Bakala, pomaga uczniom drugiej klasy szkoły podstawowej poruszać się w nieprzejrzystym świecie nowych mediów. "Kładziemy nacisk na rozwój krytycznego myślenia, które jest procesem trwającym całe życie" - mówi Michaela Trnková, szefowa zespołu ds. edukacji medialnej.

Jak powstały lekcje o mediach?

W JSNS(dawniej One World at Schools, program edukacyjny organizacji People in Need - przyp. red. ) od dawna zajmujemy się edukacją medialną. Tworzymy materiały dla nauczycieli, aby uczyć uczniów o tym, jak działają media, jak zachowywać się w mediach społecznościowych lub jak wygląda praca dziennikarza. Chcieliśmy rozszerzyć zakres materiałów dla dzieci na granicy pierwszej i drugiej klasy szkoły podstawowej, które są już bardzo aktywne w przestrzeni medialnej. Nowe lekcje obejmują zatem najbardziej podstawowe zasady: jak tworzone są treści medialne, jakie są wartości wiadomości, fake newsy i tak dalej.

Jak tworzyć wiadomości

Lekcje o mediach są oparte na programie edukacyjnym australijskiej stacji telewizyjnej ABC. Po filmie następują ćwiczenia z dyskusją. Czeski dubbing wykonali znani czescy aktorzy Martha Issová, Pavla Beretová, Anna Čtvrtníčková, Jan Cina i Petr Vančura. Lekcje Jak powstają wiadomości, W świecie fałszywych wiadomości oraz Zniekształcenia i uprzedzenia były możliwe dzięki wsparciu Fundacji Bakala. "Edukacja medialna rozwija w dzieciach krytyczne myślenie i ostrożność. Z pomocą łatwych do zrozumienia pojęć, dzieci uczą się rozróżniać otaczające je wiadomości i są w stanie lepiej ocenić, które z nich mogą być fałszywe lub zmanipulowane. Jest to z pewnością sposób na wyposażenie społeczeństwa w przyszłości, aby było odporne na dezinformację i presję medialną", wyjaśnia Václav Pecha, dyrektor Fundacji Bakala, wyjaśniając motywację do wspierania tworzenia nowych lekcji. Fundacja Bakala to czeska fundacja rodzinna założona przez Michaelę i Zdenka Bakala w 2007 roku. Koncentruje się przede wszystkim na wspieraniu edukacji młodych ludzi.

Ściśle związane z kwestią wiarygodności mediów są zjawiska dezinformacji i fałszywych wiadomości, które są przedmiotem drugiej lekcji. Obecnie są to jedne z najbardziej niezrozumiałych terminów w przestrzeni medialnej. Jak ważne było dla ciebie włączenie ich do kursu?

Do tego stopnia, że obecnie tworzymy cały pakiet materiałów na temat fake newsów i dezinformacji w mediach dla różnych grup wiekowych uczniów. Otworzyliśmy tę kwestię w ramach tych lekcji z kilku powodów. Po pierwsze, temat ten był bardzo pożądany przez samych nauczycieli. Jednocześnie uważamy, że dzieci już w wieku jedenastu lat powinny wiedzieć, że bardzo łatwo jest tworzyć i rozpowszechniać informacje w Internecie, a nie wszystkie z nich muszą być prawdziwe. W momencie, gdy im wierzę, staję się łatwy do zmanipulowania.

Dyskusja dot. artykułu

Nikt nie dodał jeszcze komentarza do dyskusji

Zostaw komentarz